Ogólnopolskie Czasopismo Techniczne
£añcuchy dostaw - od testu wytrzyma³o¶ci po nowe sojusze
METAV digital, aby zaprezentowaæ rozwi±zania dla bardziej elastycznych ³añcuchów warto¶ci
Niezawodno¶æ ³añcuchów dostaw sta³a siê jednym z g³ównych tematów dyskusji od pocz±tku pandemii koronowej. Niektóre organizacje walcz± o zdobycie masek i szczepionek, inne musz± zmagaæ siê z dostawcami z zwolnionymi pracownikami lub zak³óceniami na rynku surowców. A nad wszystkim kr±¿± wa¿ne kwestie niewiarygodne, takie jak konflikty handlowe i wp³ywy polityczne. Czy wszystkie te czynniki wyzwalaj± trend deglobalizacji? Czy pojawiaj± siê oznaki preferowania krajowego zaopatrzenia, czyli poszukiwania dostawców na rynku krajowym? W bran¿y obrabiarek kwestia odporno¶ci ³añcucha warto¶ci bêdzie prawdopodobnie ¶ci¶le powi±zana z cyfryzacj± i tworzeniem sieci - tematy, które bêd± równie¿ zajmowaæ wa¿ne miejsce podczas METAV digital w dniach 23-26 marca.
Indywidualne wymagania klientów, rosn±ca automatyzacja i cyfryzacja, us³ugi towarzysz±ce obrabiarkom przez ca³y cykl ich ¿ycia: proste ³añcuchy dostaw staj± siê z³o¿onymi sieciami tworzenia warto¶ci. Foto: Gebr. Heller Maschinenfabrik
Wiosn± 2020 r. uwagê zwróci³o badanie przeprowadzone przez Politechnikê w Monachium. Stwierdzono, ¿e w przysz³o¶ci struktury globalnego ³añcucha dostaw ulegn± „radykalnej zmianie”. Równie wa¿ne jest posiadanie alternatywnych dostawców w regionach, które ucierpia³y w niewielkim stopniu, oraz mo¿liwo¶æ skorzystania z nich w przysz³ych kryzysach. Jednak VDW (Niemieckie Stowarzyszenie Producentów Obrabiarek) we Frankfurcie nad Menem uwa¿a, ¿e jego w³asny przemys³ znajduje siê pod znacznie mniejsz± presj± dzia³ania ni¿ na przyk³ad przemys³ chemiczny lub farmaceutyczny.
Mocna pozycja dziêki wysokiej integracji pionowej
Dr Wilfried Schäfer, dyrektor wykonawczy VDW, jako g³ówny powód podaje wysokie standardy jako¶ci w bran¿y: „Firmy albo maj± bardzo wysok± integracjê pionow±, albo ju¿ kupuj± g³ównie w Niemczech”. Wystêpowa³y braki w dostawach komponentów i surowców z Chin czy po³udniowej Europy, ale tak¿e mo¿liwo¶ci ich kompensacji w postaci alternatywnych dostawców.
Benjamin Eichinger ze Scoutbee z Würzburga zgadza siê: „Tak, s± szoki, które uderzaj± w firmy, ale s± te¿ narzêdzia, które mog± pomóc”. Scoutbee specjalizuje siê w wyszukiwaniu cyfrowych dostawców. Firma wykorzystuje sztuczn± inteligencjê (AI) i du¿e zbiory danych, aby pomóc swoim klientom w wyszukiwaniu produktów i odpowiednich dostawców w miliardach zestawów danych za pomoc± rozwi±zania SaaS (Software as a Service). Szczegó³owe informacje rynkowe - w tym dane finansowe, raporty dotycz±ce zrównowa¿onego rozwoju i aktywna certyfikacja - s± wyszukiwane w ró¿nych jêzykach iw czasie rzeczywistym, aby zidentyfikowaæ wszystkich obecnych i potencjalnych dostawców na ca³ym ¶wiecie. Wed³ug Eichingera rêczne wyszukiwanie trwa zwykle tygodnie lub miesi±ce, podczas gdy jego cyfrowy odpowiednik trwa najwy¿ej dni. Opieraj±c siê na do¶wiadczeniach klientów, daje to ¶redni± oszczêdno¶æ czasu na poziomie 85 procent.
„Tak, s± szoki, które uderzaj± w firmy, ale s± te¿ narzêdzia, które mog± pomóc” - mówi Benjamin Eichinger, dyrektor ds. Sprzeda¿y w Niemczech w Scoutbee. Foto: Scoutbee GmbH
Firma Scoutbee odnotowa³a wzrost zamówieñ i klientów w 2020 roku, w tym producentów obrabiarek. Firma zosta³a za³o¿ona w 2015 roku i rozpoczê³a dzia³alno¶æ dopiero dwa lata temu, a obecnie zatrudnia ponad 130 pracowników. Zarezerwowa³a ju¿ wirtualne stoisko na targach METAV digital 2021, które odbêd± siê w dniach 23-26 marca 2021 roku. Eichinger potwierdza wyra¼n± preferencjê dla „lokalnych” dostawców w ostatnim czasie. Globalne strategie równie¿ zosta³y ograniczone. Ale poszukiwanie nowych dostawców niekoniecznie by³o wywo³ane przez koronê. Do zmian przyczynia siê równie¿ niska jako¶æ i chêæ obni¿enia kosztów dostawy.
Anga¿owanie dostawców w planowanie
Przygotowanie na niespodzianki i mo¿liwe awarie jest czê¶ci± biznesu producentów obrabiarek. „Zasadniczo nic siê nie zmieni³o w naszej strategii zakupów” - mówi Manfred Maier, dyrektor operacyjny (COO) Heller Group w Nürtingen, zapytany o mo¿liwe konsekwencje pandemii koronowej. Grupa Heller opracowuje i produkuje obrabiarki CNC i systemy produkcyjne do obróbki skrawaniem. „Nadal polegamy na wysokiej jako¶ci i niezawodno¶ci naszych dostawców, z których wiêkszo¶æ to dostawcy europejscy” - podkre¶la Maier. Przyznaje jednak, ¿e w coraz wiêkszym stopniu przenosz± czê¶ci ³añcucha warto¶ci do krajów o niskich p³acach w celu uzyskania korzy¶ci kosztowych. Z tego samego powodu Heller pozyskuje odlewy ¿eliwne z Azji. Nie widzi w tym problemu: „Ogólnie rzecz bior±c, celem jest posiadanie podwójnej lub nawet, w niektórych grupach produktów, strategii wielu ¼róde³ zaopatrzenia. Jednym z powodów mo¿e byæ z³o¿ono¶æ zespo³ów”.
Manfred Maier, dyrektor operacyjny w firmie Heller: „Ogólnie rzecz bior±c, celem jest posiadanie podwójnego lub nawet, w niektórych grupach produktów, strategii wielokrotnego zaopatrzenia”. Foto: Gebr. Heller Maschinenfabrik
Wed³ug Maiera ogólny poziom dostaw materia³ów w 2020 r. pozosta³ bardzo wysoki, pomimo znacznej liczby dostawców zwalniaj±cych swoich pracowników. „Uwzglêdnili¶my krytycznych dostawców na wczesnym etapie planowania prognoz. Prognozy te s± aktualizowane co miesi±c”. Umo¿liwia to dostawcom dostosowanie siê do wahañ popytu ju¿ na wczesnym etapie i gwarantuje sta³± dostawê materia³ów. Wszystkich nabywców strategicznych i operacyjnych zachêca siê do trzymania „ucha przy ziemi”, aby przewidywaæ krytyczne zmiany. Jak podkre¶la Maier, pytania zadawane s± „taktownie i z wyczuciem” podczas codziennych spotkañ. Wska¼nik QKZ (ocena jako¶ci), który ³±czy wiarygodno¶æ dostawców i reklamacje na jednej warto¶ci, dostarcza informacji o jako¶ci dostawców. Dane pobierane s± z systemu SAP.
M¦P stawiaj± na wspó³pracê opart± na zaufaniu
Struktura bran¿y odgrywa rolê w okre¶laniu preferowanego typu relacji z dostawcami. Fakt ten ujawniono w badaniu przeprowadzonym przez grupê robocz± Fraunhofer ds. Us³ug ³añcucha dostaw w Norymberdze na temat ³añcuchów warto¶ci w bran¿y automatyki. Okaza³o siê, ¿e ma³e i ¶rednie przedsiêbiorstwa (M¦P) maj± tendencjê do wyszukiwania regionalnych produktów i us³ug, których potrzebuj±. Wol± polegaæ na partnerstwach d³ugoterminowych i opartych na zaufaniu. Z drugiej strony, du¿e firmy maj± tendencjê do zamawiania potrzebnych im towarów na ca³ym ¶wiecie, znajduj±c sposoby przez z³o¿one struktury, generuj±c sprawdzalne wska¼niki i planuj±c przysz³o¶ciowe mechanizmy kontrolne.
Badanie dowiod³o równie¿, ¿e wraz ze wzrostem poziomu automatyzacji równie¿ M¦P maj± trudno¶ci z radzeniem sobie z rosn±c± z³o¿ono¶ci± relacji z dostawcami. Prosty proces „od zamówienia do p³atno¶ci” z wcze¶niejszych czasów, który odbywa³ siê tylko w ramach jednej firmy, ale móg³ byæ po³±czony w ³añcuchy obejmuj±ce wiele firm, teraz przekszta³ci³ siê w z³o¿on± sieæ. Maszyny, przeno¶niki, roboty, elementy steruj±ce i komponenty oprogramowania s± po³±czone i po³±czone z procesami marketingu, sprzeda¿y i dystrybucji. Sukces biznesowy w coraz wiêkszym stopniu zale¿y równie¿ od us³ug towarzysz±cych w ca³ym cyklu ¿ycia rozwi±zania, w tym (zdalnej) konserwacji, napraw i utylizacji. W tym celu czêsto trzeba wzywaæ zewnêtrznych ekspertów i specjalistów. Ca³y system jest nastêpnie znacznie rozbudowywany w ¶wiecie cyfrowym przez systemy cyber-fizyczne (CPS), czyli systemy, które ³±cz± technologiê informacyjn± i oprogramowania z komponentami mechanicznymi.
Klienci jako czynniki wp³ywaj±ce na z³o¿ono¶æ
Jednak wed³ug Andreasa Gützlaffa, kierownika ds. zarz±dzania produkcj± w laboratorium obrabiarek WZL na Uniwersytecie RWTH w Akwizgranie, czêsto najwiêkszym czynnikiem z³o¿ono¶ci jest klient. Specyficzne wymagania klientów mog± wymagaæ wiêkszej liczby wariantów produktów, co z kolei prowadzi do bardziej z³o¿onych portfeli produktów i ma bezpo¶redni wp³yw na projektowanie, planowanie, ³añcuch dostaw, produkcjê i dystrybucjê. Wynikaj±ca z tego z³o¿ono¶æ wymaga przejrzysto¶ci i nowego rodzaju zarz±dzania danymi, mówi Gützlaff. Ostatecznie wszystko sprowadza siê do prostego, ale kluczowego pytania: „Gdzie zarabiam pieni±dze, a gdzie je tracê?”
Andreas Gützlaff, kierownik Wydzia³u Zarz±dzania Produkcj± WZL na Uniwersytecie RWTH w Akwizgranie, mówi: „Dziêki kompleksowemu zarz±dzaniu mo¿na zaoszczêdziæ do 15 procent wyniku operacyjnego”. Foto: WZL, RWTH Aachen
Zgodnie z ustaleniami WZL, z³o¿one sieci tworzenia warto¶ci mog± wi±zaæ siê z ryzykiem (kosztowym), ale tak¿e obiecuj± osi±galny wzrost wydajno¶ci. „Zarz±dzana z³o¿ono¶æ mo¿e przynie¶æ oszczêdno¶ci do 15 procent wyniku operacyjnego”, podkre¶la Gützlaff. Potwierdza to do¶wiadczenie firm, z którymi wspó³pracuje WGP Institute WZL.
Wychodz±c naprzeciw zapotrzebowaniu na odpowiednie rozwi±zania, WZL we wspó³pracy z Complexity Management Academy i Uniwersytetem w St. Gallen od przysz³ego roku prowadzi grupê fokusow± „Z³o¿ono¶æ zak³adu”, w ramach której firmy bêd± mog³y wymieniaæ siê pomys³ami z innymi firmy oraz poszukaæ mo¿liwe rozwi±zania. Oferta dotyczy wszystkich bran¿ i skierowana jest do menad¿erów z produkcji oraz ³añcucha dostaw.
Skoncentruj siê na ³añcuchach procesowych podczas METAV digital 2021
Reprezentowanie ca³ego ³añcucha procesów obróbki metali jest tradycyjnie jednym z g³ównych obszarów zainteresowania METAV. Przemys³ 4.0, w tym takie aspekty, jak produkcja sieciowa, aplikacje w chmurze, zarz±dzanie danymi, cyberbezpieczeñstwo i gospodarka platform, zyskuj± na znaczeniu na ostatnich targach. Nadchodz±cy cyfrowy METAV mo¿e równie¿ zapewniæ impuls dla tego obszaru, poniewa¿ platforma oferuje swoim uczestnikom doskona³e mo¿liwo¶ci nawi±zywania kontaktów. VDW, jako organizator, oczekuje zatem, ¿e firmy bêd± w coraz wiêkszym stopniu wykorzystywaæ technologiê cyfrow± METAV do nawi±zywania nowych kontaktów biznesowych i tworzenia silnych nowych sojuszy na swoich wirtualnych stoiskach targowych.
G³ównym tematem METAV digital 2021 (23-26 marca) s± wielorakie mo¿liwo¶ci sieciowe. Zastêpuje ponownie prze³o¿ony METAV 2020, który musia³ zostaæ odwo³any jako wydarzenie twarz± w twarz w grudniu zesz³ego roku. METAV digital to pierwsze targi obróbki metali, które odbêd± siê w Niemczech od jesieni 2019 r. S± teraz otwarte dla wszystkich wystawców, nawet je¶li nigdy wcze¶niej nie zarejestrowali siê w METAV. Wydarzenie cyfrowe sk³ada siê z trzech czê¶ci: wirtualnej wystawy, inteligentnych kojarzeñ i sesji internetowych. Prezentuje pe³ne spektrum technologii produkcji. G³ówny nacisk k³adziony jest na obrabiarki, narzêdzia, akcesoria, technologiê pomiarow±, technologiê powierzchniow± i komputerow± do obróbki metali, oprogramowanie, maszyny i systemy do wytwarzania przyrostowego, systemy produkcyjne i komponenty dla technologii medycznej. Szczegó³owe informacje, oferty i formularze rejestracyjne mo¿na znale¼æ pod adresem https://metav-digital.de/en/media/.
¬ród³o: VDW (German Machine Tool Builders’ Association)