Tytuł: Świat Obrabiarek i Narzędzi
Ogólnopolskie Czasopismo Techniczne
GB: The World of Machine Tools & Tools
Częstotliwość: dwumiesięcznik
Nakład: 2000-3000 egz.
Rok założenia: 2006

ISSN: 2353-5555

 

Targi Lipskie 5-8.02.2019
Targi Lipskie 5-8.02.2019

Informacje prasowe

 

Srebrny bandyta

2018-11-15

Wyobraź sobie projektowanie własnego samochodu sportowego za pomocą aplikacji i wysyłanie go do produkcji po naciśnięciu jednego przycisku. Nie musisz już wybierać koloru felg lub pokrowców na fotele u dealera lub decydować o dodatkach, takich jak system monitorowania ciśnienia w oponach. Zamiast tego projektujesz nadwozie, podwozie i wnętrze samochodu na ekranie.

 

Srebrny bandyta

 

Jest to nadal wizja, ale testują ją założyciele kalifornijskiego start-upu Hackrod. Z pomocą drukarek 3D oraz oprogramowania Siemensa chcą, aby już niebawem ten futurystyczny scenariusz stał się rzeczywistością.

 

Wydrukuj sobie samochód 

Podczas Goodwood Festival of Speed w West Sussex (Anglia) firma Hackrod zaprezentowała w namiocie Siemens Future Lab swój projekt o intrygującej nazwie "La Bandita". Jest to samochód sportowy wykonany z węgla i aluminium, przy tworzeniu którego wykorzystano najnowocześniejsze technologie produkcyjne, takie jak „druk na żądanie”. Jego konstrukcja została zaprojektowana najpierw w przestrzeni wirtualnej. Następnie – przy wykorzystaniu inteligentnych programów projektowych Siemens Product Lifecycle Management (PLM) – powstała zoptymalizowana rama pojazdu. Obecnie prototyp jest drukowany warstwa po warstwie w drukarce 3D wielkości garażu. Pod koniec lata tego roku powinien zostać ukończony.

 


"La Bandita" to samochód sportowy wykonany z węgla i aluminium, przy tworzeniu którego wykorzystano najnowocześniejsze technologie produkcyjne.

- Hackrod reprezentuje zupełnie nowy model produkcji przemysłowej – mówi Tom Tengan, dyrektor działu Digital Enterprise w Siemensie w Kalifornii. – Jest to dobry przykład zwłaszcza dla innych średnich firm, które mają w planach wprowadzanie na rynek innowacyjnych, zindywidualizowanych  produktów, ale nie dysponują dużymi liniami produkcyjnymi.

 Organiczny design

Wśród założycieli Hackrod są dr Slade Gardner, były pracownik techniczny w Lockheed Martin Skunkworks, specjalista w dziedzinie metod produkcji opartych na druku 3D; Mike 'Mouse' McCoy, były zawodnik wyścigów motocyklowych, kaskader i reżyser filmowy oraz Felix Holst, były projektant firmy Hot Wheels. Tych trzech mężczyzn połączyła ze sobą pasja do sportów motorowych, innowacji i technologii. Ich pierwszym sukcesem było podjęcie kilku ważnych decyzji, np. o tym, że pojazd jest pokryty aerodynamiczną, ale strukturalnie prostą karbonową obudową. Jego napęd stanowi elektryczny silnik Tesli, który jest łatwiejszy do zintegrowania w porównaniu z silnikiem spalinowym o znacznie mniejszej liczbie komponentów i bez manualnej skrzyni biegów. Obudowa ze stopu aluminium jest lekka, odpowiednia do wydruku 3D i praktycznie nie wymaga żadnych spawów ani śrub.

 

 
To pomieszczenie przypominające garaż, to najprawdopodobniej największa drukarka 3D na świecie.

 


Firma Hackrod wykorzystuje ją do urzeczywistnienia swojej wizji produkcji przyszłości.

 


Dzięki oprogramowaniu Siemensa przed wydrukowaniem wszystkie elementy projektu zostały w najdrobniejszych szczegółach zwizualizowane i przetestowane w wirtualnej rzeczywistości.

 


A oto rezultat – na razie wirtualny – pracy projektantów. Robi wrażenie!

Ponadto Hackrod realizuje swój przyszłościowy projekt z wykorzystaniem nowej, cyfrowej platformy innowacji (Digital Innovation Platform) firmy Siemens, która w jednym pakiecie integruje projektowanie, produkcję i programy serwisowe dla firm działających w obszarze digital. Wśród tych programów jest oprogramowanie NX, pomocne w projektowaniu generatywnym, czyli z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji oraz mocy obliczeniowej w chmurze, które umożliwiają generowanie setek, a nawet tysięcy różnych rozwiązań. Im dłużej algorytmy obliczały konstrukcję nośną, tym bardziej organiczną formę przybrało podwozie dla "La Bandita". – W przeszłości tworzenie takich generatywnych projektów na desce kreślarskiej byłoby niemożliwe – mówi McCoy. – Dzisiaj wprowadzamy tylko niektóre parametry, a oprogramowanie automatycznie oblicza zoptymalizowany projekt.

 


Zarówno projekt podwozia, jak i nadwozia zostały opracowane w najdrobniejszych szczegółach.

Oprogramowanie pozwala zespołowi również zasymulować jazdę samochodu, co z kolei zmniejsza liczbę testów praktycznych. Ponadto dane z rzeczywistych testów zderzeniowych oraz zachowanie kierowcy podczas jazdy samochodem są zapisywane i przesyłane do oprogramowania projektowego. Wszystkie ważne zmiany w projekcie można śledzić na platformie, do której dostęp mają wszyscy inżynierowie, projektanci i menadżerowie projektu. – Podczas projektowania tak samo istotne są poszczególne narzędzia programowe, jak i możliwość ich integracji, co umożliwia nie tylko bardziej kreatywny, ale także szybszy proces tworzenia, wirtualne testy i bezproblemową produkcję – mówi Tengan.

Projektowa „dolina śmierci”

Dla założycieli firmy Hackrod integracja produkcji jest decydującą zaletą platformy Siemensa. Pomaga pokonać tak zwaną "dolinę śmierci", czyli przejście od zarysu projektu do wprowadzenia produktu na rynek. Wytwarzanie elementów projektu przez drukarki 3D eliminuje konieczność amortyzacji kosztownego oprzyrządowania i jest szczególnie przydatne przy tworzeniu organicznych projektów opracowywanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji  - nie byłoby to możliwe za pomocą tradycyjnych maszyn do frezowania lub formowania. Firma Hackrod opracowała specjalne wieloosiowe drukarki 3D dla swoich futurystycznych projektów, które są kontrolowane przez jednostki sterujące Siemens-Sinumerik. – Drukarka 3D, której używamy do produkcji karbonowych korpusów, jest najprawdopodobniej największa na świecie – mówi Gardner. – Ma prawie 4 m szerokości, ponad 7,5 m długości i około 3m wysokości, ale jeszcze ważniejsze jest to, jak jest wszechstronna: nie tylko drukuje, ale także skanuje, a następnie używa precyzyjnych obrabiarek do wykończenia wydrukowanego elementu. To prawdziwa rewolucja w produkcji.

 


„La Bandita”.

Wizja założycieli firmy Hackrod zakłada, że klienci – za pośrednictwem portalu internetowego –będą wkrótce korzystać ze wszechstronnej platformy produkcyjnej, aby zaprojektować swoje wymarzone samochody. Do tej pory można było to zrobić np. w grze na konsole. Pewnego dnia także inni producenci pojazdów i dostawcy będą mogli zacząć korzystać z tej platformy, aby umożliwić swoim klientom tworzenie indywidualnych projektów i drukowanie ich. – To zupełnie nowy sposób produkcji i handlu, który ma ogromny potencjał – mówi Tengan. – Oczywiście mamy nadzieję, że inne średniej wielkości firmy również wykorzystają cyfrową platformę innowacji Siemensa do stworzenia indywidualnie zaprojektowanych produktów w wysokiej jakości.

 

 
 

Tłumaczenie: Nina Vincenz-Krajewska, na podstawie artykułu The Silver Bandit, Hubertus Breuer, fot. Hackrod

Źródło: Siemens Sp. z o.o.

 

Archiwum:         


 
Strona wykorzystuje cookie w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszej oferty do potrzeb użytkowników. Korzystając ze strony zgadzasz się na ich zapisywanie w pamięci urządzenia zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.