Tytuł: Świat Obrabiarek i Narzędzi
Ogólnopolskie Czasopismo Techniczne
GB: The World of Machine Tools & Tools
Częstotliwość: dwumiesięcznik
Nakład: 2000-3000 egz.
Rok założenia: 2006

ISSN: 2353-5555

 

Targi Lipskie 5-8.02.2019
Targi Lipskie 5-8.02.2019

Informacje prasowe

 

EMAG ECM: Bezstykowa produkcja wałów napędowych

2018-11-23

Technologia staje się coraz bardziej złożona, a liczby wytwarzanych przedmiotów błyskawicznie rosną – tak można w skrócie opisać rozwój rynku rowerów elektrycznych. Niektóre nowości produktowe przypominają nawet rozwiązania z przemysłu motoryzacyjnego: w tym roku pojawiły się pierwsze układy ABS czy automatyczne skrzynie biegów.

 

EMAG ECM:

Bezstykowa produkcja wałów napędowych do rowerów elektrycznych

 

Kolejnym celem inżynierów jest tworzenie coraz mniejszych i lżejszych napędów elektrycznych – oczywiście przy spełnieniu rosnących wymagań w zakresie jakości. Jednym z głównych powodów takiego rozwoju jest w coraz większym stopniu wielkoseryjna produkcja centralnych komponentów napędowych, co uwidacznia nowy przykład zastosowania elektrochemicznej obróbki metali (ECM) u jednego z dostawców z branży rowerowej. Obrabiarka CI marki EMAG ECM umożliwia tu szybką, precyzyjną i ekonomiczną produkcję cienkościennego wału napędowego do rowerów elektrycznych. Decydującym czynnikiem sukcesu jest indywidualna konfiguracja maszyn przez ekspertów EMAG w zakresie technologii ECM.


Obrabiarka CI marki EMAG ECM: Wolna od wiórów i zadziorów obróbka wałów do rowerów elektrycznych odbywa się na powierzchni zaledwie 5,5 m².

 

Według danych niemieckiego zrzeszenia producentów jednośladów (ZIV) w samych Niemczech sprzedano w ubiegłym roku 720 000 rowerów elektrycznych, co oznacza wzrost o 19%. W całej Europie liczby sprzedanych egzemplarzy rosną w zbliżonym tempie.  Eksperci zakładają, że w niedalekiej przyszłości co drugi sprzedany rower będzie wyposażony w napęd elektryczny. Co ten postęp oznacza dla produkcji? Odpowiedzi na to pytanie udzielają planiści produkcji jednego z dostawców. Do produkcji centralnych wałów napędowych wykorzystują oni elektrochemiczną obróbkę metali opracowaną przez EMAG ECM – metodę, która jest często wykorzystywana w przemyśle lotniczym, przy budowie pojazdów użytkowych i samochodów osobowych. Zapewnia ona wydajną produkcję złożonych podzespołów o wysokich wymogach jakościowych – a do takich właśnie należą wały do rowerów elektrycznych. Wykonuje się w nich drobne uzębienie zewnętrzne i poprzeczny otwór, a ściany podzespołu są bardzo cienkie. Kolejnym utrudnieniem jest fakt, że wiercenie i dodatkowe przeciąganie wykonuje się tu na zahartowanym elemencie – jakiekolwiek odkształcenia są oczywiście niedopuszczalne. Specjalnie z myślą o takich wymaganiach specjaliści EMAG ECM z siedzibą w Gaildorf nieopodal Schwäbisch Hall opracowali idealne rozwiązanie produkcyjne – obrabiarkę CI, w której niezbędne wiercenie ECM i przeciąganie ECM odbywają się kolejno po sobie. Podczas procesu pomiędzy przedmiotem (dodatnią anodą) a narzędziem (ujemną katodą) przepływa elektrolit, a z powierzchni przedmiotu odrywane są jony metalu. Twardość materiału nie wpływa na posuw ani precyzję. „Cały proces przebiega całkowicie bezstykowo”, wyjaśnia Daniel Plattner z działu dystrybucji technicznej EMAG ECM. „Długa trwałość katody narzędzia zapewnia mniejsze koszty produkcji”. Dodatkowo ważne jest uzyskanie najwyższej jakości powierzchni – bezwiórowa metoda eliminuje konieczność gratowania. Ponadto w trakcie wiercenia ECM nie powstają zadziory ani inne pozostałości. 


Duża trwałość stosowanych katod narzędziowych zapewnia oszczędność kosztów. Tutaj np. przy wierceniu ECM.
 

Dobry stosunek ceny do wydajności

Istotne znaczenie przy tworzeniu tej technologii ma wiedza uczestniczących w tym procesie specjalistów z zakresu budowy obrabiarek. EMAG ECM stawia na modułową koncepcję, w której technika generatorów, system zarządzania elektrolitem, narzędzia i automatyzacja są indywidualnie konfigurowane. W rezultacie przy produkcji wałów do rowerów elektrycznych stosowany jest system narzędziowy z pięcioma aktywnymi katodami, dzięki którym powstaje jednocześnie pięć wałów. Kolejną zaletą dla użytkownika jest dobry stosunek ceny do wydajności obrabiarek CI. Ponadto użytkownicy oszczędzają na kosztownej powierzchni hali, ponieważ technologia ta zajmuje zaledwie ok. 5,5 m² z filtracją włącznie. W tym celu inżynierowie zoptymalizowali podstawową konstrukcję obrabiarki oraz wielkość szafy sterowniczej i systemu zarządzania elektrolitem. Nie bez znaczenia jest wyjątkowa elastyczność technologii. Pozwala ona przykładowo na zmianę czasu taktu dzięki zastosowaniu umożliwiających skalowanie urządzeń, rozbudowę o pełną automatyzację czy też połączenie z innymi obrabiarkami EMAG. Użytkownicy dysponują rozwiązaniem przyszłościowym pod każdym względem.


Wały do rowerów elektrycznych mają poprzeczny otwór i dodatkowo bardzo cienkościenną i lekką konstrukcję.
 

W centrum zainteresowania branży elektromobilności

Elektrochemiczna obróbka metali osiąga coraz większe sukcesy na rynku. Decydującą rolę odgrywa tu bezpieczeństwo procesu – przeciąganie, wiercenie i gratowanie z zastosowaniem ECM gwarantuje niezmiennie wysoką jakość, również w przypadku zahartowanych podzespołów. „W związku z tym otrzymujemy liczne zapytania właśnie od przedstawicieli branży elektromobilności”, mówi Daniel Plattner. „Ze względu na rosnące liczby wytwarzanych przedmiotów nasza technologia coraz częściej znajduje się w centrum zainteresowania”.


Przy produkcji wałów do rowerów elektrycznych stosowany jest system narzędziowy, dzięki któremu powstaje jednocześnie pięć wałów.

 

 

Źródło: EMAG GmbH & Co.KG 

 

Archiwum:         


 
Strona wykorzystuje cookie w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszej oferty do potrzeb użytkowników. Korzystając ze strony zgadzasz się na ich zapisywanie w pamięci urządzenia zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.