Tytuł: Świat Obrabiarek i Narzędzi
Ogólnopolskie Czasopismo Techniczne
GB: The World of Machine Tools & Tools
Częstotliwość: dwumiesięcznik
Nakład: 2000-3000 egz.
Rok założenia: 2006

ISSN: 2353-5555

 

ITM: Przemysł ery cyfrowej
ITM: Przemysł ery cyfrowej

Informacje prasowe

 

Druk 3D w branży lotniczej

2019-02-20

Siemens wykorzystuje druk 3D w wielu obszarach swojej działalności – od produkcji końcówek palników do turbin gazowych i podłokietników do tramwajów do skrzynek zaciskowych w pociągach dużych prędkości obsługiwanych przez spółkę Deutsche Bahn. Teraz kolej na branżę lotniczą. Wraz z firmą Strata, która jest producentem części samolotowych, Siemens wydrukował pierwsze komponenty do samolotów pasażerskich linii Etihad.

 

Druk 3D w branży lotniczej

 


Foto: Etihad Airways

W samolotach pasażerskich wszystkie części wyposażenia kabiny muszą do siebie idealnie pasować. Ale do tej pory osłony monitorów zamontowanych w samolotach linii Etihad Airways trzeba było przerabiać, aby pasowały do całości wyposażenia. Oznaczało to mnóstwo pracy dla tego przewoźnika.

Siemens postanowił wesprzeć producenta części do samolotów Strata swoim technologicznym know-how i doradztwem w zakresie produkcji osłon do monitorów, wykorzystując do tego druk 3D.  W tej technologii, zwanej również przyrostową , elementy są budowane warstwa po warstwie na bazie danych z odpowiedniego projektu 3D danego elementu.


Foto: Etihad Airways
 

Nowe wyzwania

To pierwszy projekt, w którym Siemens zapewnił wsparcie klientowi produkującemu techniką przyrostową elementy wyposażenia wnętrza samolotu. 

– Zanim można było zainstalować osłonę monitora, musiała być ona zatwierdzona przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), co stanowiło dla nas nie lada wyzwanie – wyjaśnia Assem Khalaili, który na Bliskim Wschodzie kieruje działem obsługi klientów branży przemysłowej Siemensa.  – Nie mieliśmy opracowanego procesu dla uzyskanie tego konkretnego certyfikatu, ale na szczęście udało nam się wykorzystać doświadczenie z branży transportowej. Komponenty do systemów szynowych również muszą być certyfikowane według standardów dla transportu zbiorowego, które są w pewien sposób porównywalne ze standardami stosowanymi w lotnictwie.

Power Generation Services Siemensa był pierwszym działem w firmie stosującym druk 3D, wykorzystując go do produkcji końcówek palników do turbin gazowych oraz do produkcji łopatek turbin. Eksperci tego działu podzielili się swoją wiedzą ze specjalistami branży transportowej, która dziś wykorzystuje tę technologię do produkcji komponentów dla przemysłu kolejowego. Współpraca ta doprowadziła do opracowania w Siemensie własnego programu Industrialization of Additive Manufacturing, w ramach którego wszystkie branże firmy współpracują w celu rozwijania technologii druku 3D.

Kiedy producent części samolotowych Strata bliżej poznał stopień zaawansowania technologii druku 3D w Siemensie, zwrócił się do firmy o wsparcie w produkcji elementów dla linii lotniczej Etihad. To sprawiło, że technologia przyrostowa oficjalnie zaistniała lotnictwie.

 

Tłumaczenie: Nina Vincenz-Krajewska, na podstawie artykułu Taking to the Skies, Ursula Derichs.

 

 

Źródło: Siemens Sp. z o.o. / Etihad Airways
 

 

Archiwum:         


 
Strona wykorzystuje cookie w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszej oferty do potrzeb użytkowników. Korzystając ze strony zgadzasz się na ich zapisywanie w pamięci urządzenia zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.