Ogólnopolskie Czasopismo Techniczne
Wnioski z rozmów w gronie ekspertów bran¿y przemys³owej – za nami Miêdzynarodowe Targi Obrabiarek, Narzêdzi i Technologii Obróbki TOOLEX 2022
Obróbka metali, narzêdzia skrawaj±ce, ciecze technologiczne, metrologia przemys³owa, BHP i utrzymanie ruchu, pneumatyka, hydraulika, ³o¿yska i elementy napêdowe. Wszystko to podczas trzech dni Miêdzynarodowych Targów Obrabiarek, Narzêdzi i Technologii Obróbki TOOLEX, na których niemal 150 wystawców mia³o okazjê zaprezentowaæ maszyny i urz±dzenia, narzêdzia oraz rozwi±zania dla bran¿y metalowej. Spotkanie tak wielu ekspertów i liderów rynku by³o niepowtarzaln± okazj± do dyskusji o aktualnej sytuacji w bran¿y. Udzia³ w wydarzeniu zarejestrowa³o ponad 5800 uczestników.
Miêdzynarodowe Targi Obrabiarek, Narzêdzi i Technologii Obróbki daj± mo¿liwo¶æ, aby poznaæ nowo¶ci liderów rynku, czerpaæ wiedzê bezpo¶rednio z do¶wiadczenia ekspertów i sprawdziæ w praktyce, jak dzia³aj± maszyny i urz±dzenia w ruchu. Nie tylko kadra kierownicza i przedstawiciele handlowi, ale równie¿ operatorzy CNC, programi¶ci, kontrolerzy jako¶ci, technicy utrzymania i pracownicy produkcji wziêli udzia³ w najwa¿niejszym wydarzeniu bran¿y przemys³owej tej jesieni.
Targi, które po raz pierwszy mia³y miejsce w samym sercu Górno¶l±sko-Zag³êbiowskiej Metropolii – w Miêdzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, odby³y siê w wyj±tkowych pod wieloma wzglêdami okoliczno¶ciach. Trwaj±ca ponad dwa lata pandemia wywo³a³a du¿e zmiany w realiach targowych. Tegoroczna edycja TOOLEX stanowi³a nowe otwarcie dla tego typu wydarzeñ i pozwoli³a zapomnieæ o braku bezpo¶redniego kontaktu z klientem, wstrzymaniu linii produkcyjnych i ci±g³ej niepewno¶ci, które towarzyszy³y wielu przedsiêbiorstwom w pandemicznej rzeczywisto¶ci. Udowodni³a, ¿e spotkania bezpo¶rednie nadal stanowi± nieocenion± warto¶æ dla biznesu.
– My¶lê, ¿e powoli trend targowy siê zmienia. Kiedy¶ na tych targach podpisywano kontrakty. Oczywi¶cie klienci nadal dokonuj± wstêpnych zamówieñ, ale odwiedzaj± nas przede wszystkim, aby poogl±daæ technologie, maszyny i utrzymywaæ sta³y kontakt ze swoim dostawc±. Dla nas to te¿ idealny moment, by porozmawiaæ z naszym klientem, ¿eby go zobaczyæ – mówi Nina Janicka, wspó³w³a¶cicielka firmy Metal Team.
– My ju¿ wcze¶niej du¿o rzeczy robili¶my zdalnie. Ta nowa technologia wspó³pracy z klientem nas nie zaskoczy³a, a raczej j± bardziej rozwinêli¶my – mówi Artur Bielicz, prezes Camdivision
Konsument staje siê bardziej wymagaj±cy, stawiaj±c przed producentem coraz wiêksze wyzwania. Sprzeda¿ nie jest ju¿ tak ³atwa, jak kiedy¶. Wystawcy w¶ród g³ównych czynników, poza aktualn± sytuacj± na ¶wiecie, wymieniaj± zwiêkszon± ¶wiadomo¶æ klientów, rosn±ce oczekiwania technologiczne i chêæ optymalizacji produkcji.
– Sposób sprzeda¿y zmieni³ siê o tyle, ¿e klienci s± bardziej ¶wiadomi. Gdy wprowadzali¶my produkt na polski rynek (35 lat temu), to by³a to bardzo nowoczesna technologia, z któr± trzeba by³o rynek zaznajomiæ i wyja¶niæ ewentualne profity z niej wynikaj±ce. W tej chwili sytuacja jest taka, ¿e mamy do czynienia z klientami ¶wiadomymi, którzy maj± coraz wy¿sze oczekiwania techniczne. Zaspakajanie ich jest naszym najwa¿niejszym zadaniem – mówi Roman Wójcik, prezes Sword.
Mimo niepewnej i dynamicznie zmieniaj±cej siê sytuacji w bran¿y przemys³owej, klienci wci±¿ decyduj± siê na zakup nowoczesnych maszyn i stosowanie innowacyjnych rozwi±zañ technologicznych. W obliczu inflacji i niestabilnej sytuacji rynkowej traktuj± zakup jako pewn± inwestycjê i stabilizacjê w kolejnych latach.
– Inflacja w Polsce motywuje klientów do zakupu. Oni chc± zainwestowaæ te pieni±dze, by generowaæ zyski. To dla nich jedyny sposób na unikniêcie skutków tej inflacji – mówi Piotr Jakubowski, in¿ynier ds. sprzeda¿y w MTI.
– My¶lê, ¿e g³ównym czynnikiem jest bezpieczeñstwo i stabilno¶æ. My oferujemy oprogramowanie i nim siê zajmujemy, stwarzaj±c klientowi poczucie bezpieczeñstwa na ka¿dym etapie pracy. Je¿eli nie bêdzie mia³ naszego wsparcia, narazi siê w ten sposób na dodatkowe niebezpieczeñstwo i nie bêdzie mia³ mu kto pomóc – mówi Artur Bielicz, prezes Camdivision.
Pracodawcy obecnie spotykaj± siê coraz czê¶ciej z brakami kadrowymi. Niewystraczaj±ca liczba in¿ynierów nie sprzyja zwiêkszaniu automatyzacji produkcji. Coraz czê¶ciej klienci decyduj± siê na ulepszanie narzêdzi i maszyn, które ju¿ posiadaj±, ni¿ na zakup nowych.
- Obecna sytuacja gospodarcza i te wydarzenia, z którymi musimy mierzyæ siê w zwi±zku z sytuacj± na wschodzie, powoduj±, ¿e klienci dwa razy zastanawiaj± siê nad zakupem nowej maszyny, nowego oprogramowania. Bardziej staraj± siê doposa¿yæ, czy te¿ dope³niæ swoje moce do produkcji na obecnym parku maszynowym. Niestety zmienia to te¿ specyfikê naszej pracy. Mniej jest tworzenia nowych projektów, a wiêcej jest optymalizacji systemów, które ju¿ dzia³aj±. Niew±tpliwie ceny pr±du, problemy z dostêpno¶ci± ludzi powoduj± dodatkowe ruchy klientów w kierunku automatyzacji i przezbrajania maszyn – mówi Tomasz Drzewiecki, dyrektor dzia³u technologii mocowañ, Schunk Polska.
Mimo okoliczno¶ci powszechnie niesprzyjaj±cych rozwojowi biznesu, przedstawiciele polskiego przemys³u, staraj± siê wykorzystaæ obecny czas w jak najlepszy sposób.
– Zawsze staramy siê pozytywnie patrzeæ w przysz³o¶æ i to pomimo obecnej sytuacji na rynku. Wykorzystujemy ten czas po to, ¿eby wspólnie przeanalizowaæ pewne decyzje i wyja¶niæ niektóre trudne sytuacje. Wzrastaj± koszty produkcji, musimy uwzglêdniæ w ten sposób, by móc j± w dalszym ci±gu rozwijaæ – Waldemar Jenczyk, prezes GROB Polska.
- Ciê¿ko powiedzieæ co nastêpne miesi±ce przynios±, poniewa¿ nikt tego nie wie. Nie wiemy, jak rynek siê zachowa. Niektórzy klienci s± bardzo sceptyczni. Nie wiedz±, czy zaczekaæ z dan± inwestycj± na pó¼niej. Nie wiedz± po prostu czy nie bêd± potrzebowaæ tych pieniêdzy do utrzymania p³ynno¶ci finansowej swojej firmy – mówi Nina Janicka, wspó³w³a¶ciciel firmy Metal Team.
Jak wygl±da obecny proces produkcyjny? Jakie rozwi±zania wybieraj± klienci? Czy jeste¶my w stanie skróciæ wci±¿ wyd³u¿aj±cy siê czas dostaw? Jak poradziæ sobie z nieregularnym dostêpem do surowców? Jaki wp³yw ma obecna sytuacja na klientów?
- Widzimy problem z materia³ami. Wp³ywa to na to, ¿e klienci bardzo czêsto decyduj± siê na zakup rozwi±zañ „z pó³ki” – te, które s± dostêpne i s± najbardziej popularne. Najwiêkszy problem mamy z elektronik±. Niestety wiêkszo¶æ klientów nie jest w stanie tego przeskoczyæ. Elektroniki albo nie ma, albo terminy oczekiwania siêgaj± nawet kilkunastu miesiêcy. I to pomimo tego, ¿e maszyny s± gotowe i czekaj± na odbiór. Jednak bez sterowania i czê¶ci, które nap³ywaj± do nas bezpo¶rednio z Azji, nie jest to jednak mo¿liwe – mówi Tomasz Drzewiecki, dyrektor dzia³u technologii mocowañ, Schunk Polska.
- Nie mamy problemu z brakami w zaopatrzeniu. U progu kryzysu zatowarowali¶my siê bardziej ni¿ zwykle i utrzymujemy ca³y czas bardzo wysoki stan magazynu. Oczywi¶cie wi±¿e siê to z kosztami. Jeste¶my firm±, która nie ma ¿adnych problemów z zaopatrzeniem. 90 proc. naszych zamówieñ realizujemy w ci±gu 48 godzin – mówi Roman Wójcik, prezes Sword.
Przysz³oroczna edycja Miêdzynarodowych Targów Obrabiarek, Narzêdzi i Technologii Obróbki TOOLEX odbêdzie siê 3-5 pa¼dziernika 2023 r. w Miêdzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Targom TOOLEX towarzyszy³y dwie konferencje: Nowy Przemys³ 4.0 i Tech and Job, a tak¿e ¦rodowiskowe Seminarium Tribologów, Targi Olejów i Smarów OILexpo oraz warsztaty Automatyzacja w Kontroli Produkcji. Zwieñczeniem pierwszego dnia targów by³a gala, podczas której nagrodzono zwyciêzców konkursu The Best of Industry 4.0.