Tytuł: Świat Obrabiarek i Narzędzi
Ogólnopolskie Czasopismo Techniczne
GB: The World of Machine Tools & Tools
Częstotliwość: kwartalnik
Nakład: 2000-2500 egz.
Rok założenia: 2006

ISSN: 2353-5555

 

Informacje prasowe

 

Pracodawcy nie radzą sobie ze stresem pracowników

2020-05-12

Ponad poÅ‚owa pracowników boi siÄ™ utraty pracy i Å›rodków pieniężnych – wynika z badania firmy rekrutacyjnej HRK. Niestety, dziaÅ‚ania pracodawców, które powinny pomagać w walce ze stresem, sÄ… ocenianie negatywnie, gdzie firmy popeÅ‚niajÄ… błędy?

 

Pracodawcy nie radzÄ… sobie ze stresem pracowników

Obecnie już 52% pracowników boi siÄ™ nagÅ‚ej utraty pracy i Å›rodków pieniężnych – czytamy w raporcie HRK. WÅ›ród innych obaw pracownicy wskazujÄ… strach przed popeÅ‚nieniem błędu (28%), który pociÄ…gnie za sobÄ… poważne konsekwencje, a także strach przed szefem (15%) – jego nieuzasadnionÄ… krytykÄ…, brakiem docenienia, dostrzegania zasÅ‚ug oraz niejasnÄ… komunikacjÄ… w codziennym delegowaniu zadaÅ„.

- Lekarze od lat alarmujÄ…, że dÅ‚ugotrwaÅ‚e odczuwanie stresu może spowodować katastrofalne zniszczenia w naszym organizmie – od zwykÅ‚ego uczucia zmÄ™czenia, po obniżenie odpornoÅ›ci i depresjÄ™, wypalenie zawodowe, których leczenie może odbywać siÄ™ nawet latami. Pracodawcy, którzy sÄ… tego Å›wiadomi, co prawda, starajÄ… siÄ™ wdrażać w firmach dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu niwelowanie stresu u pracowników, jednak, jak pokazujÄ… dane naszego raportu, aż 37% pracowników negatywnie ocenia ich dziaÅ‚ania – komentuje Aneta Czernek, business unit manager w firmie doradztwa personalnego HRK.  

Autorzy badania wskazujÄ…, że w wiÄ™kszoÅ›ci badanych firm wciąż popularny jest podstawowy pakiet benefitów, obejmujÄ…cy opiekÄ™ medycznÄ…, kartÄ™ sportowÄ… oraz elastyczne godziny pracy. Chociaż coraz częściej sÅ‚yszymy o niestandardowych benefitach, typu masaże w firmie, zdrowa żywność na koszt pracodawcy, krótszy czas pracy w piÄ…tki, to jedynie garstka organizacji decyduje siÄ™ na ich wdrożenie. Jak wiÄ™c pracodawcy próbujÄ… walczyć ze stresem pracowników? 13% firm oferuje tzw. pokoje relaksacyjne, gdzie można obejrzeć tv, pograć w gry, czy zdrzemnąć siÄ™, 11% daje pracownikom dodatkowe dni wolne od pracy, 7% organizuje szkolenia z zakresu radzenia sobie ze stresem, zaÅ› 6% zaprasza do masażu na koszt firmy. Jednak, jak mówiÄ… respondenci badania, to ile dana firma oferuje benefitów wcale nie Å›wiadczy o jej przewadze konkurencyjnej czy dobrej walce ze stresem u ludzi. WiÄ™ksze znaczenie dla pracowników ma to, jak sÄ… traktowani. 

Czego oczekujÄ… pracownicy? 

Dla 43% badanych jasna i dwustronna komunikacja stanowi podstawÄ™ wszelkich dziaÅ‚aÅ„, bowiem pozwala na wzajemnÄ… wymianÄ™ doÅ›wiadczeÅ„, informacji, wyjaÅ›nienie sobie wÄ…tpliwych kwestii. Szczera komunikacja rodzi mniej niejasnoÅ›ci, a tym samym stresujÄ…cych sytuacji. 

Na drugim miejscu znalazÅ‚a siÄ™ szczera rozmowa na linii pracodawca-pracownik, a także pracownik-pracownik. Do roli pracodawcy należy danie możliwoÅ›ci swobodnej komunikacji - jak tego dokonać? NajproÅ›ciej poprzez organizowanie cyklicznych spotkaÅ„ z zarzÄ…dem, bezpoÅ›rednim przeÅ‚ożonym, podczas których zostanÄ… omówione najważniejsze kwestie dotyczÄ…ce rozwoju firmy, obecnej sytuacji, feedback na temat pracy danego pracownika. Ważne jest, by zostawić przestrzeÅ„ do zadawania pytaÅ„ oraz szczerze na nie odpowiadać.

Przyjazna atmosfera w firmie zamyka podium oczekiwaÅ„ pracowników wzglÄ™dem pracodawcy. Budowaniu dobrych relacji sprzyja m.in. miÄ™kkie zarzÄ…dzanie, u którego podstaw leżą wzajemny szacunek, zaangażowanie oraz wspóÅ‚odpowiedzialność. Wyklucza to tym samym różne formy nacisku, presji, mobbingu, generowania atmosfery strachu i niepewnoÅ›ci. Jak tÅ‚umaczy Aneta Czernek z HRK, przeÅ‚ożeni mogÄ… zmusić podwÅ‚adnych niemal do wszystkiego, ale nie mogÄ… im nakazać lubić swojÄ… pracÄ™, dlatego tak istotny jest emocjonalny aspekt relacji pracownik-pracodawca. Wprowadzenie do organizacji miÄ™kkiego zarzÄ…dzania, opartego na emocjonalnym przywiÄ…zaniu i zaangażowaniu pracownika, w dÅ‚uższej perspektywie czasu da wysokÄ… efektywność pracy, a samym ludziom zadowolenie. 

W obliczu obecnie panujÄ…cej pandemii pracodawcom jeszcze bardziej powinno zależeć na walce ze złą atmosferÄ… w organizacjach oraz niwelowaniem stresu u pracowników, już wystarczajÄ…co dużo stresu daje otoczenie rynkowe, by poddawać ich dodatkowym przeżyciom w pracy. 


ŹródÅ‚o: HRK  
Grafika: Domena publiczna / Odilon Redon, CzÅ‚owiek kaktus
 
Archiwum:         


 
Strona wykorzystuje cookie w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszej oferty do potrzeb u ytkownik w. Korzystaj c ze strony zgadzasz si na ich zapisywanie w pami ci urz dzenia zgodnie z ustawieniami przegl darki. Wi cej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatno ci.