Ogólnopolskie Czasopismo Techniczne
Szkolenie inżynierów w czasach postpandemicznych
W jaki sposób firma Sandvik Coromant wspiera podnoszenie kwalifikacji w branży
Firma Sandvik Coromant stworzyła instytucję o światowym zasięgu: Centra Sandvik Coromant, rozmieszczone na całym świecie i zajmujące się szkoleniem klientów w zakresie podstawowych umiejętności obróbki skrawaniem metali oraz prezentacją tworzonych przez firmę najnowocześniejszych technik obróbki. W ośrodkach tych klienci mogą uczestniczyć w wykładach, prezentacjach i pokazach w środowisku produkcyjnym, którym towarzyszy promowanie opracowanych przez Sandvik Coromant produktów i technik obróbki. Jako pierwszy producent w sektorze narzędzi skrawających firma Sandvik Coromant stworzyła ośrodki zajmujące się zastosowaniem narzędzi i obecnie prowadzi Centra Sandvik Coromant w Europie, obu Amerykach i Azji.
Jednak podczas pandemii COVID-19 ograniczenia wymusiły na wielu zakładach produkcyjnych zamknięcie drzwi przed odwiedzającymi i odwiedziny w zakładach ustały całkowicie. W rezultacie w całej branży inżynierowie stracili ponad półtora roku ważnych szkoleń i edukacji. Jak zatem możemy domknąć tę lukę?
Przejście online
Luka kompetencyjna jest problemem od wielu lat, ale pandemia spowodowała nasilenie tego zjawiska w wielu branżach przemysłu. W istocie 58% respondentów w przeprowadzonym niedawno przez firmę McKinsey badaniu deklaruje, że domknięcie luki kompetencyjnej, jaka dotyka personel w ich firmach, zyskała jeszcze wyższy priorytet w czasach postpandemicznych.
Obiekty takie, jak Centra Sandvik Coromant odgrywają kluczową rolę w oferowaniu inżynierom szczegółowych praktycznych szkoleń, które firmy mogą wykorzystywać w kontekście swojej działalności. Jednak w okresie, gdy centra były zamknięte dla gości, firma Sandvik Coromant starała się zapewnić swoim klientom jak największe wsparcie. Jedynym sposobem na podtrzymanie kontaktu było przeniesienie działalności online, i udało się to dzięki serii webinariów, sesjom szkoleniowym poświęconym konkretnym produktom oraz pokazom na żywo, transmitowanym w formie wideokonferencji.
Przykładem są sesje wirtualne obejmujące serię comiesięcznych sesji przekazujących wiedzę na temat narzędzi monolitycznych, które rozpoczęły się w styczniu 2021 roku. Sesje online dotyczyły zagadnień o zasadniczym znaczeniu dla obróbki metalu skrawaniem: od wiercenia i frezowania po bardziej szczegółowe obszary, takie jak obróbka aluminium podczas produkcji podzespołów motoryzacyjnych oraz obróbka materiałów kompozytowych. Ich celem było przekazanie kluczowej wiedzy o zastosowaniach narzędzi tym, którzy nie mogli odbywać szkoleń w zakładach.
Nie ulega wątpliwości, że firmy nigdy nie traktowały problemu luki kompetencyjnej z większą powagą, niż obecnie. Wielu producentów zaczęło inwestować w konkretnie ukierunkowane szkolenia, przy czym duży nacisk kładzie się na zmianę kwalifikacji i ich podnoszenie. Jednak praca w świecie wirtualnym ma swoje ograniczenia. Firmy – zwłaszcza działające w branży produkcyjnej – muszą tworzyć z pracowników społeczność, aby podnosić ich kwalifikacje. Ponadto nie mogą skupiać się wyłącznie na aktualnie zatrudnionych.
Aby domknąć lukę
Firma Sandvik Coromant współpracuje z wieloma klientami, dla których luka kompetencyjna jest główną motywacją do inwestycji w szkolenia. Kolejne badania agencji Search Consultancy, poświęcone zagadnieniu luki kompetencyjnej, wykazały, że zdaniem 40% uczestników brak wykwalifikowanych kandydatów jest głównym czynnikiem zwiększającym niedobór kompetencji.
Choć inwestycje w kwalifikacje aktualnie zatrudnionych pracowników są ważne, branża musi pamiętać o kolejnym pokoleniu inżynierów. Zgodnie z opublikowanym w 2020 roku raporcie organizacji EngineeringUK, prawie 50% nastolatków w wieku od 11 do 19 lat wie „niewiele” lub „prawie nic” o pracy inżyniera. Ponadto pandemia wpłynęła także na wiek rozpoczęcia kariery zawodowej, o czym świadczy badanie przeprowadzone przez firmę BAE Systems. Wynika z niego, że w Wielkiej Brytanii 40% młodych ludzi w wieku od 16 do 24 lat odkłada plany związane z karierą na czasy po pandemii.
Aby wesprzeć przyszłych inżynierów, firma Sandvik Coromant aktywnie współpracuje ze szkołami i uniwersytetami nad kształceniem studentów w zakresie kluczowych technik obróbki wiórowej. Przykładem jest współpraca firmy z uczelnią Rensselaer Polytechnic Institute nad wytworzeniem części do samochodów wyścigowych biorących udział w konkursie dla studentów. W ramach tej współpracy firma Sandvik Coromant zalecała dobór odpowiednich narzędzi do obróbki podzespołów samochodu wyścigowego wykonanych z aluminium lotniczego i odpowiednich technik obróbki, a także udzielała ogólnego doradztwa w zakresie obróbki skrawaniem. Ponadto firma Sandvik Coromant oferuje kilka programów edukacyjnych, w ramach których studenci mogą pracować w firmie przez dwa tygodnie lub sześć miesięcy po ukończeniu szkoły.
O ile zasoby dostępne online stanowią skuteczne rozwiązanie tymczasowe, obiekty takie jak Centra Sandvik Coromant umożliwiają odwiedzającym zanurzenie się w autentycznym środowisku produkcyjnym, co jest bardzo wartościową metodą szkolenia. Jeśli uwzględnimy wpływ ostatnich 18 miesięcy na stan kompetencji w branży, staje się oczywiste, że luka kompetencyjna jest teraz większa. Patrząc w przyszłość uważamy, że oferowanie mieszanki wirtualnych i osobistych szkoleń zarówno raczkującym, jak i doświadczonym inżynierom będzie kluczem do stworzenia wykwalifikowanej siły roboczej.
Jeśli chcesz znaleźć Centrum Sandvik Coromant położone najbliżej Twojej lokalizacji, odwiedź stronę www.sandvik.coromant.com/sandvik-coromant-center/