Tytuł: Świat Obrabiarek i Narzędzi
Ogólnopolskie Czasopismo Techniczne
GB: The World of Machine Tools & Tools
Częstotliwość: kwartalnik
Nakład: 2000-2500 egz.
Rok założenia: 2006

ISSN: 2353-5555

 

Informacje prasowe

 

Zoptymalizowane narzędzia do produkcji zrównoważonych samolotów przyszłości

2022-06-17

„Koncentracja na dobrej konstrukcji jest coraz ważniejsza dla ludzi i planety” wedÅ‚ug zleconej przez brytyjski rzÄ…d publikacji UK Innovation Strategy. Dotyczy to także branży lotniczej, gdyż eksploatacja samolotów przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie bardziej zrównoważona, aby wspierać cel osiÄ…gniÄ™cia zerowych emisji na caÅ‚ym Å›wiecie. W artykule Steve Weston, menedżer branżowego centrum technologii dla branży lotniczej w firmie Sandvik Coromant, wyjaÅ›nia, dlaczego zoptymalizowane narzÄ™dzia i wiedza o procesach bÄ™dÄ… kluczowe dla zrównoważonego rozwoju i innowacji w branży lotniczej, zwÅ‚aszcza w obróbce coraz trudniej skrawalnych materiałów.

 

Zoptymalizowane narzÄ™dzia do produkcji zrównoważonych samolotów przyszÅ‚oÅ›ci

NarzÄ™dzia i procesy Sandvik Coromant wspomagajÄ… wysokiej jakoÅ›ci obróbkÄ™ trudno skrawalnych podzespoÅ‚ów z superstopów żaroodpornych (HRSA)

„Koncentracja na dobrej konstrukcji jest coraz ważniejsza dla ludzi i planety” wedÅ‚ug zleconej przez brytyjski rzÄ…d publikacji UK Innovation Strategy. Dotyczy to także branży lotniczej, gdyż eksploatacja samolotów przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie bardziej zrównoważona, aby wspierać cel osiÄ…gniÄ™cia zerowych emisji na caÅ‚ym Å›wiecie. W artykule Steve Weston, menedżer branżowego centrum technologii dla branży lotniczej w firmie Sandvik Coromant, wyjaÅ›nia, dlaczego zoptymalizowane narzÄ™dzia i wiedza o procesach bÄ™dÄ… kluczowe dla zrównoważonego rozwoju i innowacji w branży lotniczej, zwÅ‚aszcza w obróbce coraz trudniej skrawalnych materiaÅ‚ów.


ZdjÄ™cie 1:Nowe technologie i procesy sÄ… stosowane szczególnie czÄ™sto podczas produkcji Å›redniej wielkoÅ›ci samolotów z jednym przejÅ›ciem miÄ™dzy rzÄ™dami foteli, takich jak Airbus A321.

Zrównoważone samoloty przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dÄ… w coraz wiÄ™kszym stopniu oparte o kolejnÄ… generacjÄ™ superstopów żaroodpornych (HRSA) na bazie proszku oraz materiaÅ‚y kompozytowe na matrycy ceramicznej (CMC), gdyż ich odporność na wysokie temperatury umożliwia wydajniejsze spalanie paliwa i niskie emisje. Jednak używane w tym celu materiaÅ‚y muszÄ… być odporne na gorÄ…co i peÅ‚zanie oraz utrzymywać dobre wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci także w ekstremalnych temperaturach. Oznacza to spore wyzwania na etapie obróbki. 

WedÅ‚ug raportu UK Innovation Strategy nowe technologie i procesy bÄ™dÄ… kluczem do produkcji i obróbki tych zaawansowanych materiaÅ‚ów na dużą skalÄ™. WspóÅ‚praca w ramach branży także bÄ™dzie istotna, co już teraz można zaobserwować w OÅ›rodku Zaawansowanych BadaÅ„ nad ProdukcjÄ… (AMRC) w Sheffield (Wielka Brytania). 

Firma Sandvik Coromant należaÅ‚a do pierwszych czÅ‚onków, którzy dołączyli do AMRC, gdy oÅ›rodek zostaÅ‚ zaÅ‚ożony w 2000 roku, obok Boeinga i Messier Dowty (obecnie Safran Landing Systems). Później dołączyÅ‚y do nich takie firmy, jak British Aerospace, Rolls-Royce, GKN Aerospace i Airbus. Obecnie AMRC liczy w sumie okoÅ‚o 118 czÅ‚onków. WiÄ™kszość projektów realizowanych przez oÅ›rodek ze swej natury polega na wspóÅ‚pracy, sponsorowanej i zarzÄ…dzanej przez wszystkich czÅ‚onków. Obecnie AMRC zatrudnia ponad 500 wysoko wykwalifikowanych badaczy i inżynierów z caÅ‚ego Å›wiata. Wszyscy oni pracujÄ… nad projektami wartymi wiele milionów funtów, wspierajÄ…cymi rozwój silnej, proinnowacyjnej gospodarki. 

W branży lotniczej zrównoważony rozwój oznacza, że nowe technologie i procesy powinny koncentrować siÄ™ na możliwoÅ›ciach spalania nowych typów paliwa, takich jak zrównoważone paliwo lotnicze i ciekÅ‚y azot, aby obniżać emisje. Jak zawsze podzespoÅ‚y pracujÄ…ce w wyższych temperaturach sprawiajÄ…, że spalanie paliwa jest bardziej wydajne. W połączeniu z wyższymi wspóÅ‚czynnikami spalania, które charakteryzujÄ… wiÄ™kszość nowych i przyszÅ‚ych silników, uzyskuje siÄ™ wyższÄ… wydajność. W rezultacie spala siÄ™ mniej paliwa, roÅ›nie moc silnika i obniża siÄ™ poziom haÅ‚asu.

Innowacje na rzecz zrównoważonego rozwoju 

W silnikach lotniczych rdzeÅ„ jest stosunkowo maÅ‚y, a wirnik z przodu stosunkowo duży. Wynika z tego, że czynnikiem ograniczajÄ…cym konstruktorów sÄ… obroty maksymalne wirnika. Aby rozwiÄ…zać ten problem, w ciÄ…gu ostatnich 5–10 lat wprowadzono przekÅ‚adnie miÄ™dzy wirnikiem a rdzeniem silnika. DziÄ™ki nim wirnik może obracać siÄ™ wolniej, a rdzeÅ„ silnika – szybciej, co zwiÄ™ksza stopieÅ„ sprężania i wydajność zużycia paliwa. 

Jednak rozwiÄ…zanie to wymaga stosowania z podzespoÅ‚ów z superstopów żaroodpornych. SkÅ‚ad metalurgiczny takich materiaÅ‚ów umożliwia im zachowanie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci także w ekstremalnych temperaturach. Z drugiej strony naprężenia powstajÄ…ce podczas ich obróbki sÄ… duże. WyjÄ…tkowa odporność superstopów na bazie niklu, żelaza i kobaltu na temperatury bliskie temperaturze topnienia metalu bazowego wpÅ‚ywa na ich zasadniczo niewielkÄ… skrawalność.

CzęściÄ… stosowanÄ… coraz częściej w branży lotniczej jest blisk, czyli podzespóÅ‚ zÅ‚ożony z tarczy wirnika i Å‚opatek. Inaczej niż w przypadku tradycyjnych tarcz, które majÄ… rowki na Å›rednicy zewnÄ™trznej sÅ‚użące do zamocowania Å‚opatek, blisk to jeden podzespóÅ‚ obejmujÄ…cy tarczÄ™ i Å‚opatki, lżejszy od tradycyjnej tarczy z Å‚opatkami. Oznacza to zmniejszenie liczby podzespoÅ‚ów w sprężarce, a jednoczeÅ›nie mniejszÄ… bezwÅ‚adność i zwiÄ™kszenie wydajnoÅ›ci sprężania powietrza w silniku o okoÅ‚o 8%.


Tarcze wirników, skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z samej tarczy i Å‚opatek, sÄ… coraz częściej stosowane w branży lotniczej, ale ich obróbka jest wyjÄ…tkowym wyzwaniem. 

Bliski na ogóÅ‚ znajdujÄ… siÄ™ w silniku lotniczym po zimnej stronie sprężarki i przeważnie sÄ… wykonane z tytanu, zastÄ™powanego przez superstopy żaroodporne, jeÅ›li znajdujÄ… siÄ™ bliżej komory spalania. Skuteczna obróbka takich podzespoÅ‚ów zgodnie z najsurowszymi normami wymaga zoptymalizowanych narzÄ™dzi i wiedzy o procesach dotyczÄ…cej tych zaawansowanych materiaÅ‚ów. 

Dlatego wewnÄ™trzne projekty w firmie Sandvik Coromant w tak dużym stopniu koncentrujÄ… siÄ™ na różnorodnych kluczowych podzespoÅ‚ach i funkcjach silników lotniczych. SÄ… to miÄ™dzy innymi tarcze, bliski, waÅ‚y i obudowy. Widoczne jest zwÅ‚aszcza coraz czÄ™stsze stosowanie blisków w dzisiejszych gazowych silnikach lotniczych. Można oczekiwać kontynuacji tego trendu w zwiÄ…zku z dążeniem do maksymalnego zwiÄ™kszenia mocy i wydajnoÅ›ci zużycia paliwa obecnie stosowanych konfiguracji silników lotniczych.

Jednak obróbka blisków wiąże siÄ™ ze szczególnymi wyzwaniami, ponieważ czÄ™sto sÄ… one wykonane z superstopów żaroodpornych. PodzespoÅ‚y te wymagajÄ… wÄ…skich tolerancji wymiarowych i geometrycznych, a zarazem podtrzymania wysokich standardów integralnoÅ›ci i chropowatoÅ›ci powierzchni.

WiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo obróbki

WychodzÄ…c naprzeciw tym wyzwaniom, firma Sandvik Coromant oferuje szereg rozwiÄ…zaÅ„ narzÄ™dziowych wspomagajÄ…cych ekonomicznÄ…, wysokiej jakoÅ›ci obróbkÄ™ podzespoÅ‚ów silników lotniczych. JednÄ… z takich metod – zalecanych przez Sandvik Coromant – jest frezowanie walcowe z wysokim posuwem. W technice tej stosuje siÄ™ małą szerokość frezowania przedmiotu obrabianego, która umożliwia zwiÄ™kszenie prÄ™dkoÅ›ci skrawania, posuwu i głębokoÅ›ci skrawania dziÄ™ki niższej temperaturze, mniejszej gruboÅ›ci wióra i siÅ‚om promieniowym. 

Z myÅ›lÄ… o tej metodzie firma Sandvik Coromant stworzyÅ‚a asortyment frezów do frezowania walcowego z wysokim posuwem CoroMill® Plura HFS. Obejmuje on seriÄ™ frezów trzpieniowych o wyjÄ…tkowych geometriach i gatunkach, zÅ‚ożonÄ… z dwóch rodzin frezów. Jedna rodzina to narzÄ™dzia zoptymalizowane pod kÄ…tem stopów tytanu, a druga – pod kÄ…tem stopów niklu. Odprowadzanie wiórów i wysoka temperatura to typowe wyzwania podczas obróbki tytanu, dlatego w pierwszej rodzinie znajdujÄ… siÄ™ narzÄ™dzia w wersji monolitycznej, przeznaczone do pracy w typowych warunkach odprowadzania wiórów. Druga rodzina posiada funkcje wewnÄ™trznego podawania chÅ‚odziwa i nowego wspomagania chÅ‚odzenia w celu optymalnej kontroli wiórów i temperatury.

Podczas testu przeprowadzonego u klienta sprawdzono frez trzpieniowy o Å›rednicy 12 mm CoroMill® Plura HFS, porównujÄ…c go z produktem konkurencji o tych samych wymiarach. Test polegaÅ‚ na obróbce obudowy turbiny niskiego ciÅ›nienia (LPT) wykonanej ze starzonego stopu na bazie niklu Waspaloy 420 na poziomym centrum obróbkowym, przy wiÄ™kszej osiowej i mniejszej promieniowej głębokoÅ›ci skrawania. W efekcie dziÄ™ki zastosowaniu CoroMill® Plura nastÄ…piÅ‚ znaczny wzrost wydajnoÅ›ci skrawania, czego skutkiem byÅ‚ imponujÄ…cy wzrost produktywnoÅ›ci w zakÅ‚adzie klienta o 198%. RozwiÄ…zanie to zostaÅ‚o również zastosowane do produkcji blisków, a także tarcz i obudów turbin, obróbki Å‚opatek i żebrowaÅ„ zmniejszajÄ…cych masÄ™.


Frez CoroMill® Plura firmy Sandvik Coromant umożliwiÅ‚ jednemu z klientów zwiÄ™kszenie produktywnoÅ›ci o 198% i zostaÅ‚ zastosowany do produkcji tarcz wirnika i innych podzespoÅ‚ów. 

Inne rozwiÄ…zania z asortymentu Sandvik Coromant to gatunki tokarskie kolejnej generacji, wykorzystujÄ…ce wÄ™glik i polikrystaliczny regularny azotek boru (PCBN), przeznaczone do szybkoÅ›ciowego toczenia wykoÅ„czeniowego podzespoÅ‚ów z materiaÅ‚ów z grupy ISO S. UzupeÅ‚nieniem tych gatunków sÄ… z kolei ceramiczne gatunki kolejnej generacji do toczenia zgrubnego, majÄ…ce osiÄ…gać szczytowÄ… wydajność w swojej klasie. Najnowsze gatunki do obróbki wykoÅ„czeniowej sÄ… testowane i optymalizowane przez Sandvik Coromant, aby zapewniać powtarzalnÄ… integralność powierzchni wymaganÄ… przez producentów silników lotniczych i jednoczeÅ›nie umożliwiać produkcjÄ™ podzespoÅ‚ów zgodnie z wÄ…skimi zakresami tolerancji. 

Przyszłość

WedÅ‚ug raportu UK Innovation Strategy, globalne centra innowacji, takie jak AMRC, bÄ™dÄ… nadal sprawiać, że „różnej wielkoÅ›ci firmy bÄ™dÄ… tworzyć przeÅ‚omowe nowe produkty, zwiÄ™kszać swojÄ… wydajność i dążyć do peÅ‚ni rozwoju, a wszystko to z myÅ›lÄ… o globalnym i zarazem krajowym rynku”.

Ponadto podzespoÅ‚y z superstopów żaroodpornych, takie jak bliski, bÄ™dÄ… coraz powszechniej stosowane w zrównoważonych samolotach przyszÅ‚oÅ›ci. Jeden z czoÅ‚owych producentów z branży lotniczej, z którymi firma Sandvik Coromant wspóÅ‚pracuje w ramach AMRC, pracuje nad wiÄ™kszymi silnikami typu UltraFan w celu stworzenia superwydajnych konstrukcji spalajÄ…cych biopaliwa. InnÄ… innowacjÄ… o kluczowym znaczeniu sÄ… Å‚opatki wykonane przy użyciu technologii formowania z przenoszeniem żywicy, zmieniajÄ…ce ustawienie wraz ze wzrostem prÄ™dkoÅ›ci obrotowej wirnika. Technologie te sÄ… już rozpowszechnione w Å›redniej wielkoÅ›ci samolotach z jednym przejÅ›ciem miÄ™dzy rzÄ™dami foteli, takich jak Airbus A321. 

Przewiduje siÄ™ także, że w przyszÅ‚oÅ›ci Å›redniej wielkoÅ›ci samoloty bÄ™dÄ… napÄ™dzane wodorem, natomiast loty krajowe bÄ™dÄ… obsÅ‚ugiwane przez mniejsze maszyny z napÄ™dem elektrycznym. Obecnie istnieje wiele poczÄ…tkujÄ…cych firm produkujÄ…cych mniejsze silniki elektryczne do samolotów, a CNBC informuje, że wartość rynku samochodów elektrycznych – znanych jako elektryczne taksówki powietrzne – może osiÄ…gnąć w skali globalnej 1,5 tryliona USD do 2040 roku. W przyszÅ‚oÅ›ci mogÄ… nawet powstać regionalne lÄ…dowiska. PrzykÅ‚adowo pasażerowie odbywajÄ…cy krótsze podróże (np. po Europie) bÄ™dÄ… mogli skorzystać z samolotu z napÄ™dem wodorowym, natomiast w dalszÄ… podróż (np. do Stanów Zjednoczonych) wybiorÄ… siÄ™ samolotem na biopaliwo.

Na poziomie podzespoÅ‚ów rozwiÄ…zania te bÄ™dÄ… opierać siÄ™ o kolejne generacje materiaÅ‚ów, na co sÄ… już gotowe stworzone przez Sandvik Coromant zoptymalizowane rozwiÄ…zania narzÄ™dziowe, a także rozlegÅ‚a wiedza o procesach obróbki i zastosowaniach. Sandvik Coromant i AMRC bÄ™dÄ… nadal pracować nad tym, aby zoptymalizowana konfiguracja procesów obróbki pozostaÅ‚a istotna dla czoÅ‚owych producentów z branży lotniczej, a także ludzi i planety.

 

 

ŹródÅ‚o: Sandvik Coromant

 
Archiwum:         


 
Strona wykorzystuje cookie w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszej oferty do potrzeb u ytkownik w. Korzystaj c ze strony zgadzasz si na ich zapisywanie w pami ci urz dzenia zgodnie z ustawieniami przegl darki. Wi cej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatno ci.