Tytuł: Świat Obrabiarek i Narzędzi
Ogólnopolskie Czasopismo Techniczne
GB: The World of Machine Tools & Tools
Częstotliwość: kwartalnik
Nakład: 2000-2500 egz.
Rok założenia: 2006

ISSN: 2353-5555

 

ITM 25

Informacje prasowe

 

E-commerce w erze zmian: jak spedycje mogą sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów?

2025-03-20

Rynek e-commerce przedefiniowuje logistykę. Wymagania dotyczące szybkości dostaw, transparentności i integracji systemów rosną z roku na rok, a branża spedycyjna musi nadążać za tymi zmianami. Firmy spedycyjne, które nie mają własnych magazynów, powinny skupić się na optymalizacji zarządzania frachtami, lepszej organizacji procesów i elastycznym finansowaniu współpracy z przewoźnikami.

 

E-commerce w erze zmian: jak spedycje mogÄ… sprostać rosnÄ…cym oczekiwaniom klientów?

Rynek e-commerce przedefiniowuje logistykÄ™. Wymagania dotyczÄ…ce szybkoÅ›ci dostaw, transparentnoÅ›ci i integracji systemów rosnÄ… z roku na rok, a branża spedycyjna musi nadążać za tymi zmianami. Firmy spedycyjne, które nie majÄ… wÅ‚asnych magazynów, powinny skupić siÄ™ na optymalizacji zarzÄ…dzania frachtami, lepszej organizacji procesów i elastycznym finansowaniu wspóÅ‚pracy z przewoźnikami. PrzestrzeÅ„ do rozwoju nadal jest ogromna i napÄ™dzana rosnÄ…cymi wymaganiami klientów. A ci chcÄ… przede wszystkim sprawnych i ekspresowych dostaw, nawet w kilkanaÅ›cie minut od zÅ‚ożenia zamówienia.

Logistyka e-commerce rośnie w rekordowym tempie

W 2024 roku wartość sprzedaży generowanej przez handel online w Polsce  wzrosÅ‚a o 8% i to tempo powinno siÄ™ utrzymać do 2028 roku - wynika z raportu „E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnÄ…ce oczekiwania napÄ™dzajÄ… rozwój” autorstwa Strategy&. Wówczas ogólny udziaÅ‚ e-sprzedaży w rynku retail osiÄ…gnie 15%. Z podobnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… roÅ›nie Å›rednia liczba zakupów oraz ich wartość. 

UsÅ‚ugi logistyczne w e-commerce rosnÄ… jeszcze szybciej. Zgodnie z danymi centrum analitycznego Transport Intelligence, globalna wartość usÅ‚ug logistycznych realizowanych na rzecz e-handlu w 2024 roku miaÅ‚a wzrosnąć o ponad 10%, a wiÄ™c niemal trzykrotnie bardziej niż caÅ‚y rynek kontraktowy w tym samym okresie. Nie inaczej bÄ™dzie do 2028 roku, gdy, zgodnie z szacunkami TI, usÅ‚ugi logistyczne dla e-commerce co roku majÄ… rosnąć o kolejne 10%, a rynek kontraktów o niecaÅ‚e 4%. Jasne jest wiÄ™c, że sektor e-commerce nabiera coraz wiÄ™kszego znaczenia dla branży TSL, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem spedycji, bÄ™dÄ…cych kluczowym ogniwem w organizacji sprawnych dostaw. 

Klienci chcÄ… ekspresowych dostaw

JednÄ… z kluczowych przewag konkurencyjnych w branży e-commerce jest obecnie czas dostawy i to na jego optymalizacji koncentrujÄ… siÄ™ wysiÅ‚ki logistyków. WedÅ‚ug raportu "E-commerce w Polsce 2024" przygotowanego przez Gemius, dostawa realizowana w ciÄ…gu 12 godzin od zÅ‚ożenia zamówienia motywuje do czÄ™stszych zakupów 91% badanych, a 72% respondentów uznaÅ‚o dostawÄ™ w tym samym dniu za istotnÄ… opcjÄ™ dodatkowÄ….

- Trendy w tym wzglÄ™dzie wyznacza obecnie branża e-grocery, skupiona na dostawie artykuÅ‚ów spożywczych. To jej rozwój staÅ‚ siÄ™ paliwem do wzrostu sektora q-commerce (quick commerce), oferujÄ…cego dostawy w przedziale od kilkunastu minut do kilku godzin od zÅ‚ożenia zamówienia. W Polsce sektor ten znajduje siÄ™ w fazie zalążkowej, reprezentowany przez dziaÅ‚ajÄ…cego w Warszawie Liska czy Å»abkÄ™ Jush. Podmioty zagraniczne jak dotÄ…d nie zdoÅ‚aÅ‚y rozwinąć dziaÅ‚alnoÅ›ci na tyle, by zadomowić siÄ™ nad Wisłą, ale wzrost ich popularnoÅ›ci jest kwestiÄ… czasu – zwraca uwagÄ™ Agnieszka Nosal, Dyrektor Obszaru Marketingu i Sprzedaży w Transcash.eu. 

Szybki transport wymaga sprawnej organizacji, odpowiadajÄ…cej na potrzeby sektora e-commerce. W swoich dziaÅ‚aniach uwzglÄ™dnia je na przykÅ‚ad spedycja Langowski Logistics, oferujÄ…ca pakiet dedykowany firmom z sektora handlu elektronicznego. Jej klienci zyskujÄ… dostÄ™p do piÄ™ciu magazynów z kompleksowÄ… obsÅ‚ugÄ…, obejmujÄ…cÄ… rozÅ‚adunek palet, przepakowywanie towaru, znakowanie, przygotowanie do wysyÅ‚ki docelowej oraz przekazanie paczek firmie kurierskiej lub transportowej w celu dostarczenia do klienta docelowego. Firma daje również możliwość połączenia jej usÅ‚ug z platformÄ… BaseLinker, czyli najwiÄ™kszym w Polsce systemem do integracji i automatyzacji platform e-commerce, a także obsÅ‚uguje procesy celne za poÅ›rednictwem wÅ‚asnej Agencji Celnej. 

Logistyka w e-commerce kontra obsÅ‚uga zwrotów

Nieodłącznym elementem procesu e-commerce jest obsÅ‚uga zwrotów, która wraz ze wzrostem popularnoÅ›ci zakupów przez Internet stanowi coraz wiÄ™ksze obciążenie w kontekÅ›cie operacji logistycznych. WedÅ‚ug badaÅ„ GXO Logistics, aż 42% klientów zwraca co najmniej jednÄ… sztukÄ™ towaru kupionego online, a w sumie odsyÅ‚anych jest aż 35% produktów zamówionych w sieci. Z kolei z badania Omnibus przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie platformy IdoSell wynika, że aż 46% konsumentów Å›wiadomie zamawia kilka modeli tego samego produktu, z automatu zakÅ‚adajÄ…c zwrot części z nich. Wyzwaniem jest nie tylko skala, ale również rosnÄ…ce wymagania klientów, którzy oczekujÄ… prostych, szybkich i tanich zwrotów. Z przytoczonego wczeÅ›niej badania na zlecenie platformy IdoSell wynika, że 76% polskich konsumentów robiÄ…cych zakupy online deklaruje, że darmowe zwroty sÄ… dla nich istotne przy podejmowaniu decyzji o kupnie produktów z e-sklepów. Z kolei dla 73% istotna jest forma zwrotu, a dla 67% - jego termin.  

Wraz ze zmianÄ… polityki wielu dużych brandów, na czele z dominujÄ…cÄ… w sektorze branżą odzieżowÄ…, punkt ciężkoÅ›ci stopniowo przesuwa siÄ™ ze zwrotów darmowych w stronÄ™ szybkich i wygodnych. To wymusza konkretne zmiany na podmiotach je obsÅ‚ugujÄ…cych w zakresie usprawnienia procesów logistycznych. 

- Wdrożenie systemów ERP i WMS pozwala na automatyzacjÄ™ zarzÄ…dzania zwrotami, co przyspiesza ich obsÅ‚ugÄ™ i minimalizuje błędy. DziÄ™ki temu firmy mogÄ… lepiej zarzÄ…dzać zapasami i redukować koszty operacyjne. Zastosowanie narzÄ™dzi takich jak systemy Å›ledzenia przesyÅ‚ek czy platformy do zarzÄ…dzania zwrotami umożliwia monitorowanie procesu w czasie rzeczywistym, co zwiÄ™ksza efektywność i satysfakcjÄ™ klientów – mówi Agnieszka Nosal z Transcash.eu.  

Fulfillment w e-commerce: w stronÄ™ peÅ‚nej automatyzacji procesów

RosnÄ…ca rola handlu elektronicznego otwiera przed firmami spedycyjnymi i logistycznymi nowe szanse rozwoju, Å›ciÅ›le zwiÄ…zane z obsÅ‚ugÄ… e-commerce. SÄ… one kluczowym ogniwem usÅ‚ug typu fulfillment, stworzonych by optymalizować i usprawniać kluczowe procesy na rynku e-commerce. Coraz wiÄ™cej dużych firm specjalizujÄ…cych siÄ™ w e-handlu decyduje siÄ™ na outsourcing obsÅ‚ugi zamówieÅ„, co jest sednem usÅ‚ug typu fulfillment. ÅšwiadczÄ…ce je firmy przejmujÄ… wszystkie etapy realizacji zamówienia, od przyjÄ™cia towaru, przez jego magazynowanie i pakowanie po transport do miejsca docelowego aż po obsÅ‚ugÄ™ zwrotów. 

- Fulfillment pozwala e-sklepom optymalizować koszty, zwiÄ…zane miÄ™dzy innymi z koniecznoÅ›ciÄ… utrzymania wÅ‚asnych magazynów, zwiÄ™kszać bezpieczeÅ„stwo procesów zakupowych i usprawniać ich szczególnie problematyczne aspekty, takie jak zarzÄ…dzanie zwrotami. Wbrew pozorom usÅ‚ugi typu fulfillment nie sÄ… przeznaczone wyłącznie dla dużych e-sklepów. Ich kompleksowość pozwala miÄ™dzy innymi zaoszczÄ™dzić na kosztach magazynowania lub usÅ‚ug kurierskich, które sÄ… droższe dla mniejszych podmiotów na rynku e-commerce – tÅ‚umaczy Agnieszka Nosal.

Outsourcing obsÅ‚ugi zamówieÅ„ w praktyce

PlatformÄ™ fulfillmentowÄ… do zarzÄ…dzania Å‚aÅ„cuchem dostaw oferuje miÄ™dzy innymi obecna również w Polsce Ligentia Group. Firma rozpoczyna wspóÅ‚pracÄ™ z klientami od audytu logistycznego, który pozwala zidentyfikować kluczowe problemy i dopasować funkcjonalność platformy Ligentix pod kÄ…tem możliwych rozwiÄ…zaÅ„. Firma jest w stanie zoptymalizować proces sprzedażowy dla klientów operujÄ…cych w różnych częściach Å›wiata - jeden z nich wymagaÅ‚ usprawnienia procesów dostaw z Bangladeszu. W specjalnie opracowanym systemie Ligentix udaÅ‚o siÄ™ ustandaryzować procedury operacyjne, zwiÄ™kszyć widoczność wszystkich zamówieÅ„, obniżyć koszty logistyczne korzystajÄ…c z  dedykowanych programów lojalnoÅ›ciowych, a także zoptymalizować model wysyÅ‚ek drobnicowych korzystajÄ…c z magazynów zlokalizowanych w Chinach i w Polsce. 

W optymalizacji procesów logistycznych dla e-commerce specjalizuje siÄ™ również GXO Logistics, oferujÄ…cy klientom miÄ™dzy innymi Cyfrowe Magazyny PrzyszÅ‚oÅ›ci. RozwiÄ…zanie to łączy zaawansowane systemy analizy danych z nowoczeÅ›nie wyposażonymi centrami dystrybucji, obsÅ‚ugiwanymi przez inteligentne roboty. Tzw. koboty wspóÅ‚pracujÄ… z pracownikami, prowadzÄ…c ich do wÅ‚aÅ›ciwych obszarów magazynowych, wspomagajÄ…c w weryfikacji zapasów i transporcie towarów do stacji pakowania. Zastosowanie kobotów pozwala zapewnić Å›rednio dwukrotnÄ… poprawÄ™ wydajnoÅ›ci w porównaniu z pracÄ… samych pracowników. GXO Logistics opracowaÅ‚ Cyfrowy Magazyn PrzyszÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy innymi dla marki Nestlé, tworzÄ…c nowoczesne centrum dystrybucyjne o powierzchni 63 tys. m2, zdolne zapewnić najwiÄ™kszÄ… przepustowość dla dowolnej lokalizacji logistycznej w globalnej sieci marki. Zastosowanie nowoczesnych technologii w tym wypadku oznacza nie tylko automatyzacjÄ™ i robotyzacjÄ™, ale też przyjazne dla Å›rodowiska wyposażenie. Magazyn posiada amoniakalne systemy chÅ‚odnicze, powietrzne pompy ciepÅ‚a dla obszarów administracyjnych i wykorzystuje zbieranÄ… na bieżąco deszczówkÄ™.  

Dobra wspóÅ‚praca z przewoźnikami podstawÄ… skutecznej logistyki e-commerce

Rozwój sektora e-commerce zależy nie tylko od sprawnie zorganizowanych procesów obsÅ‚ugi zamówieÅ„, ale też skutecznoÅ›ci odpowiadajÄ…cych za nie ogniw. WspóÅ‚praca spedycji i przewoźników  musi przebiegać bez zarzutu. Jej gwarantem jest nie tylko sprawna komunikacja, ale przede wszystkim szybka pÅ‚atność, którÄ… zapewnia pÅ‚ynność finansowa. Pozbawione jej spedycje mogÄ… mieć trudność z utrzymaniem dobrych relacji z przewoźnikami, którzy nie bÄ™dÄ… opÅ‚acani na czas. 

- Sposobem na wsparcie pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej sÄ… usÅ‚ugi faktoringowe tworzone z myÅ›lÄ… o spedycjach, w tym eSkonto Transcash, które pozwala opÅ‚acać podwykonawców bez angażowania wÅ‚asnych Å›rodków. AlternatywÄ… może być faktoring odwrotny, w ramach którego faktor spÅ‚aca zobowiÄ…zania spedytora i rozlicza siÄ™ z nim w terminie uzgodnionym przez obie strony – radzi Agnieszka Nosal z Transcash.eu.

Spedycje, które chcÄ… obsÅ‚ugiwać dużych klientów z branży e-commerce, muszÄ… stawiać na sprawne zarzÄ…dzanie finansami. To ono, obok digitalizacji usÅ‚ug i elastycznoÅ›ci we wdrażaniu nowoczesnych rozwiÄ…zaÅ„, tworzy podwaliny sukcesu w branży handlu elektronicznego. 

 

ŹródÅ‚o: Transcash / GUTPR
ŹródÅ‚o zdjÄ™cia - Freepik

Archiwum:         


 
Strona wykorzystuje cookie w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszej oferty do potrzeb u ytkownik w. Korzystaj c ze strony zgadzasz si na ich zapisywanie w pami ci urz dzenia zgodnie z ustawieniami przegl darki. Wi cej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatno ci.