Kompletne know-how w jednej części
MAPAL opracował dwa przykładowe komponenty dla sektora lotniczego. Te tak zwane „komponenty ogólne” obejmują wszystkie wymagające etapy obróbki, które mogą być zaangażowane w produkcję obudów zaworów hydraulicznych wykonanych z aluminium lub łączników skrętnych do nóg podwozia frezowanych z tytanu.

Przykładowy proces dla łączników skrętnych odwzorowuje wszystkie rzeczywiste wymagania ©MAPAL
Gdziekolwiek coś musi zostać przesunięte w samolocie, istnieje obudowa zaworu. Klapy, stery, podwozie, silniki i inne komponenty są sterowane przez hydraulikę. Każdy samolot ma wiele obudów zaworów o różnych konstrukcjach. Są to od małych pudełek do bloków o wymiarach pół metra. Wymagania dotyczące obróbki są jednak podobne.
Komplet ogólny stworzony przez MAPAL ma wymiary około 30 x 30 x 30 centymetrów i zawiera wszystkie etapy obróbki, które mogą być zaangażowane w produkcję obudowy zaworu, od obróbki wstępnej do wykańczania. Celowo nie jest to replika komponentu klienta, ale został zaprojektowany w oparciu o wymagania dotyczące obróbki różnych rzeczywistych komponentów. W ramach grupy firm MAPAL zebrał doświadczenie zdobyte na całym świecie w zakresie obróbki takich komponentów. Cała ta wiedza została włączona do jednego przykładowego komponentu.
Wiąże się to z zaleceniami producenta narzędzi dotyczącymi odpowiednich strategii obróbki i danych skrawania. Często dostępnych jest kilka różnych opcji rozwiązania konkretnego problemu. Do rozwiercenia otworu można użyć narzędzia PCD lub precyzyjnego narzędzia do rozwiercania. Lub, alternatywnie, rozwiertaków wieloostrzowych. Każde rozwiązanie ma swoje zalety. Decydującym czynnikiem jest zawsze to, które zalety odpowiadają sytuacji klienta.
Obudowy zaworów CVal dla lotnictwa to bardziej skomplikowane komponenty niż te stosowane w innych obszarach, takich jak hydraulika maszyn budowlanych. MAPAL użył ponad 130 różnych niestandardowych narzędzi do jednego typu obudowy w najbardziej złożonym projekcie klienta do tej pory. Produkcja często obejmuje bardzo cienkościenne części, ponieważ w przemyśle lotniczym ważne jest zminimalizowanie masy. Inne wyzwania obejmują głębokie otwory z otworami poprzecznymi lub szczelinami, które tworzą przerywane cięcia. Ponadto obróbka stosowanego aluminium, z jego niską zawartością krzemu, wytwarza bardzo długie wióry, które są trudne do złamania.
Innym ogólnym komponentem, który MAPAL opracował dla segmentu rynku lotniczego, jest łącznik skrętny do głównego podwozia samolotu. Łączy on dwie cylindryczne części nogi lądowania. Ta konstrukcja umożliwia chowanie i wysuwanie cylindra amortyzatora bez skręcania. Ta część jest również dostępna w różnych wzorach.


Wysoka dokładność powtarzalności produkcji i niezawodne procesy są głównymi założeniami projektowania procesów obudów zaworów hydraulicznych dla samolotów. Ogólny komponent nie jest repliką komponentu klienta, ale projektem opartym na rzeczywistych wymaganiach dotyczących obróbki. ©MAPAL
MAPAL wykorzystuje swoją średniej wielkości próbkę do modelowania wszystkich rzeczywistych wymagań. Ze względu na wynikające z tego duże obciążenia łączniki skrętne są wykonane z tytanu. Niska przewodność cieplna materiału powoduje wysokie temperatury podczas obróbki, co ma negatywny wpływ na żywotność narzędzia. Oprócz zoptymalizowanej powłoki i przygotowania krawędzi skrawającej, niezbędna jest tutaj właściwa strategia obróbki.
Dzięki generycznym komponentom dla przemysłu lotniczego, MAPAL realizuje koncepcję, która już udowodniła swoją wartość w sektorze motoryzacyjnym. Również tutaj zidentyfikowano wymagające komponenty, które można obrabiać przy użyciu narzędzi firmy. Duża część technologii motoryzacyjnej jest obecnie objęta odpowiednimi generycznymi komponentami. Za pomocą generycznych komponentów, MAPAL może również zademonstrować, do czego jest technologicznie zdolny w sektorze lotniczym.
Szczegółowe sekwencje procesów są dostępne na stronie: Obróbka tytanu | MAPAL

Źródło: MAPAL