Ogólnopolskie Czasopismo Techniczne
TOP 5 sposobów na lepszÄ… komunikacjÄ™ w firmie produkcyjnej
W dynamicznym Å›rodowisku produkcyjnym skuteczna komunikacja wewnÄ™trzna nie jest jedynie dodatkiem – to element niezbÄ™dny do zapewnienia bezpieczeÅ„stwa, pÅ‚ynnoÅ›ci procesów i zaangażowania pracowników. Różnorodność jÄ™zykowa, praca zmianowa, ograniczony dostÄ™p do cyfrowych narzÄ™dzi – to wszystko sprawia, że budowanie dobrego przepÅ‚ywu informacji wymaga precyzji, empatii i konsekwencji. O tym, jak to robić skutecznie, opowiada Dominika Frydlewicz-BaraÅ„ska – Dyrektor Personalna w firmie Cedo, dziaÅ‚ajÄ…cej na polskim rynku ponad 30 lat.
W branży handlowej i usługowej do komunikacji z pracownikami wystarczy często mail, post w Intranecie czy komunikator. W przypadku firm produkcyjnych komunikacja wewnętrzna wymaga nieco innego podejścia. Poniższe praktyczne rekomendacje, stworzone w oparciu o doświadczenia firmy Cedo, są na to najlepszym dowodem.
Rekomendacja 1: Zacznij od pytania: do kogo mówisz?
WedÅ‚ug „Raportu z II Badania Komunikacji WewnÄ™trznej w Polsce 2023” przeprowadzonego przez iComms do najczęściej wykorzystywanych kanaÅ‚ów do nadawania komunikacji firmowej należą: e-maile do pracowników (88%), e-newslettery (63%) oraz Townhalle/roadshowy (55%). JeÅ›li zaÅ› chodzi o kanaÅ‚y do wspóÅ‚pracy i dialogu, sÄ… to: komunikatory i czaty firmowe (80%), spotkania zespoÅ‚u prowadzone przez liderów (70%) i nieformalne spotkania na żywo lub wirtualnie (60%). CzÄ™sto jednak to, co sprawdza siÄ™ w przypadku firm usÅ‚ugowych, niekoniecznie jest efektywne w tych produkcyjnych. Inny jest bowiem charakter odbiorcy treÅ›ci, dlatego w pierwszej kolejnoÅ›ci warto dobrze go poznać.
? W komunikacji, tak jak w życiu – jeÅ›li nie wiesz, kto ciÄ™ sÅ‚ucha, Å‚atwo minąć siÄ™ z celem. Firmy produkcyjne sÄ… wyjÄ…tkowym organizmem, jeÅ›li chodzi o prowadzenie tego typu dziaÅ‚aÅ„. Trzeba docierać z informacjÄ… do osób pracujÄ…cych zmianowo i tych, dla których jÄ™zyk polski jest drugim jÄ™zykiem. Na przykÅ‚ad w Cedo prawie 60% osób nie posiada sÅ‚użbowego maila, zatem ten tak oczywisty w firmach handlowych i usÅ‚ugowych kanaÅ‚ nie może mieć powszechnego zastosowania. OczywiÅ›cie nie wyklucza to wykorzystania z innych cyfrowych kanaÅ‚ów, jak choćby ogólnodostÄ™pne platformy Social Media – podkreÅ›la Dominika Frydlewicz-BaraÅ„ska i podsumowuje: Zdecydowanie warto wyjść zatem od analizy adresatów naszej komunikacji, sposobów konsumowania przez nich treÅ›ci, stworzyć tzw. persony. Wszystko po to, aby uniknąć później przepalania zarówno czasu, jak i Å›rodków budżetowych na nieefektywne dziaÅ‚ania.
Rekomendacja 2: Wybierz 2–3 skuteczne kanaÅ‚y komunikacji zamiast wszystkich
Z analizy wyników badania iComms wynika również, że dla osób odpowiedzialnych za komunikacjÄ™ firmowÄ… najwiÄ™ksze wyzwanie stanowiÅ‚a zbyt duża jej ilość – na równi ze sÅ‚abymi umiejÄ™tnoÅ›ciami komunikacyjnymi menedżerów. Na oba aspekty wskazaÅ‚o po 39% ankietowanych. Czy zatem kierunek minimalistyczny jest tym najlepszym? PrzykÅ‚ad przedsiÄ™biorstwa Cedo pokazuje, że coÅ› może być na rzeczy.
? Powiedzenie ‘Od przybytku gÅ‚owa nie boli’ akurat w przypadku planowania kanaÅ‚ów i prowadzenia komunikacji wewnÄ™trznej nie musi sprawdzać siÄ™ najlepiej. O wiele lepszym podejÅ›ciem jest „mniej znaczy wiÄ™cej’. Kluczem do sukcesu jest tu nie jak najwiÄ™ksza liczba wykorzystywanych kanaÅ‚ów, ale ich optymalizacja, iloÅ›ciowa i jakoÅ›ciowa – mówi Dyrektor Personalna w Cedo i wskazuje na zróżnicowane rozwiÄ…zania, które sprawdzajÄ… siÄ™ akurat w przypadku tej firmy: w naszej organizacji Å›wiadomie ograniczamy liczbÄ™ wykorzystywanych „pasów transmisyjnych”, skupiajÄ…c siÄ™ na tych, które naprawdÄ™ dziaÅ‚ajÄ…. Pierwszym z nich sÄ… codzienne komunikaty od liderów. Mamy tu do czynienia z bardzo personalnÄ… i responsywnÄ… formÄ…, ponieważ pracownicy mogÄ… bezpoÅ›rednio i na bieżąco dopytać przeÅ‚ożonego, gdyby coÅ› byÅ‚o dla nich niezbyt precyzyjne. Kolejnym kanaÅ‚em sÄ… tablice informacyjne czy ulotki dostÄ™pne w strefach wspólnych. Ostatnim kanaÅ‚em, który stosujemy, jest zamkniÄ™ta grupa pracownicza na Facebooku. Jest ona idealna do szybkiej, nieformalnej komunikacji. Takie minimalistyczne, a zarazem zróżnicowane podejÅ›cie sprawia, że pracownicy wiedzÄ…, gdzie szukać informacji i nie sÄ… przeciążeni nadmiarem źródeÅ‚.
Rekomendacja 3: Mów jÄ™zykiem odbiorcy – dosÅ‚ownie i w przenoÅ›ni
W produkcji niejasny i niedopasowany do odbiorcy komunikat może przekÅ‚adać siÄ™ na błędy i realne zagrożenia zarówno w kontekÅ›cie utrzymania produktywnoÅ›ci, jak i bezpieczeÅ„stwa w miejscu pracy. Przed ogromnym wyzwaniem stojÄ… szczególnie te podmioty, które zatrudniajÄ… pracowników z różnych krajów, posÅ‚ugujÄ…cych siÄ™ różnymi jÄ™zykami, co jest dziÅ› zjawiskiem powszechnym w Polsce.
? Dobrze przygotowany komunikat firmowy to taki, który trafia do każdego, bez wzglÄ™du na jÄ™zyk danej osoby, rolÄ™ w organizacji czy poziom jej wiedzy – mówi Dominika Frydlewicz-BaraÅ„ska i zaznacza: w Cedo pracujÄ… osoby z innych krajów, m.in. pracownicy z Ukrainy. Wszystkie kluczowe komunikaty mamy wiÄ™c dostÄ™pne w dwóch jÄ™zykach: polskim i ukraiÅ„skim. Unikamy przy tym specjalistycznego żargonu, bazujemy na jÄ™zyku prostym oraz graficznym: ikonach, kolorach, piktogramach. Krótka forma i konkretna treść budujÄ… zaufanie, uÅ‚atwiajÄ… przyswajanie informacji i wzmacniajÄ… przeÅ›wiadczenie, że szanujemy czas ludzi. Dobrze znana zasada komunikacyjna KISS, czyli Keep It Short & Simple, jest zawsze dobrym rozwiÄ…zaniem, bez wzglÄ™du na branżę.
Rekomendacja 4: Informuj regularnie i powtarzaj
Równie istotne jak mówienie jÄ™zykiem odbiorcy, jest regularne komunikowanie treÅ›ci firmowych. Niestety wiele organizacji nadal prowadzi komunikacjÄ™ w trybie ad hoc, bez planu, co może ograniczać jej skuteczność. Tymczasem staÅ‚ość i powtarzalność w tym aspekcie to nie tylko wygoda – daje ona ludziom poczucie stabilnoÅ›ci, co jest szczególnie ważne w Å›rodowisku operacyjnym.
Dominika Frydlewicz-Barańska, Dyrektor Personalna
– Pracownicy nie potrzebujÄ… przytÅ‚aczajÄ…cego zalewu informacji. PotrzebujÄ… natomiast lepszych jakoÅ›ciowo i dopasowanych do ich potrzeb treÅ›ci. Najlepiej dostarczanych w staÅ‚ym rytmie i z przewidywalnoÅ›ciÄ… – mówi Dominika Frydlewicz-BaraÅ„ska i dodaje: Dlatego w Cedo wprowadziliÅ›my tzw. Åšrodogramy. SÄ… to cotygodniowe podsumowania, które mieszczÄ… siÄ™ na jednej stronie kartki A4. Jest zatem krótko i treÅ›ciwie. StaÅ‚y dzieÅ„ publikacji sprawia, że zbudowaliÅ›my pewien nawyk w zespole, jeÅ›li chodzi o konsumpcjÄ™ treÅ›ci.
Rekomendacja 5: ZaproÅ› do dialogu, a nie tylko informuj
Z przywoÅ‚ywanego już raportu iComms wynika, że brak zaangażowania pracowników to jedno z najwiÄ™kszych wyzwaÅ„, przed jakimi stojÄ… obecnie organizacje. PotwierdzajÄ… to zresztÄ… coroczne badania Instytutu Gallupa. Z ostatniego wydania raportu „State of the Global Workplace 2025” dowiadujemy siÄ™, że globalne zaangażowanie pracowników spadÅ‚o do 21% w 2024 r. (z 23%). JednÄ… z przyczyn takiego stanu rzeczy jest miÄ™dzy innymi to, że w firmach rzadko wystÄ™pujÄ… i sÄ… doceniane oddolne inicjatywy nastawione na wspóÅ‚pracÄ™ i dialog. W firmie Cedo postawiono na odwrotny kierunek.
? Dobra komunikacja nie koÅ„czy siÄ™ na „przekazaliÅ›my informacjÄ™ i czekamy na efekty”. Liczy siÄ™ przede wszystkim to, czy ktoÅ› miaÅ‚ szansÄ™ na niÄ… odpowiedzieć, odnieść siÄ™ do aktualnych tematów. Zaangażowanie rodzi siÄ™ wtedy, gdy pracownik czuje siÄ™ częściÄ… procesu. Jest nie tylko odbiorcÄ…, ale też wspóÅ‚autorem rzeczywistoÅ›ci firmowej. Dopiero wówczas mówimy o prawdziwym dialogu – podkreÅ›la managerka i dodaje: W Cedo dziaÅ‚a na przykÅ‚ad „Idea Box”. Jest to specjalne miejsce (cyfrowe i fizyczne), gdzie pracownicy mogÄ… zgÅ‚aszać swoje pomysÅ‚y na usprawnienia dotyczÄ…ce funkcjonowania firmy oraz wspierajÄ…ce BHP. NastÄ™pnie sÄ… one analizowane, a te zakwalifikowane do wdrożenia – nagradzane. ZaÅ‚oga ma zatem realny wpÅ‚yw na tworzenie przyjaznego i sprzyjajÄ…cego produktywnoÅ›ci miejsca pracy. W ten sposób roÅ›nie zaufanie, zaangażowanie i motywacja.
Komunikacja jako inwestycja
Jak pokazuje przykÅ‚ad firmy Cedo, budowanie skutecznej komunikacji w Å›rodowisku produkcyjnym to proces – wymagajÄ…cy, ale absolutnie niezbÄ™dny. Jak podsumowuje Dominika Frydlewicz-BaraÅ„ska: – komunikacja to nie jest koszt, to inwestycja. W efektywność, ciÄ…gÅ‚ość procesów, ale przede wszystkim w ludzi. Wspiera tworzenie Å›rodowiska pracy opartego na zrozumieniu, bezpieczeÅ„stwie i wspóÅ‚odpowiedzialnoÅ›ci. A to zawsze siÄ™ opÅ‚aca.
ŹródÅ‚o: Cedo sp. z o. o.