Ogólnopolskie Czasopismo Techniczne
Transport na krawÄ™dzi: jak amerykaÅ„skie cÅ‚a mogÄ… wywrócić europejskie Å‚aÅ„cuchy dostaw?
Druga kadencja Donalda Trumpa upÅ‚ywa pod znakiem radykalnych decyzji gospodarczych. WÅ›ród nich na czoÅ‚o wysuwa siÄ™ propozycja objÄ™cia 50% cÅ‚em towarów sprowadzanych z Unii Europejskiej, obecnie wstrzymana do 9 lipca. Jasne jest, że wdrożenie tak wysokich ceÅ‚ może mieć katastrofalny wpÅ‚yw na sytuacjÄ™ ekonomicznÄ… na kontynencie. WÅ›ród sektorów, które na tej decyzji stracić mogÄ… najwiÄ™cej, znajduje siÄ™ transport, a wraz z nim polscy przewoźnicy i spedytorzy.
Unia Europejska jest najwiÄ™kszym partnerem USA w zakresie importu dóbr, którego skala w 2024 roku wyniosÅ‚a 618 mld dolarów. W zwiÄ…zku z tym naÅ‚ożenie ceÅ‚ może dotkliwie odbić siÄ™ nie tylko na gospodarce unijnej, ale również amerykaÅ„skiej. Po stronie UE mowa o stratach rzÄ™du 100 mld dol, czyli 0,5 proc. PKB, a jak szacujÄ… eksperci, konsekwencje najmocniej odczujÄ… gospodarki Niemiec i Irlandii. Choć obliczone na wsparcie rodzimych firm, wysokie cÅ‚a uderzÄ… również w gospodarkÄ™ USA, zwiÄ™kszajÄ…c inflacjÄ™ o 0,4 punktu procentowego i hamujÄ…c wzrost PKB o -0,2 punktu procentowego.
Odroczony wyrok
Decyzja o 50% podwyżce w praktyce nie oznacza wzrostu opÅ‚at o poÅ‚owÄ™, ale o Å›rednio 30%, ze wzglÄ™du na wyłączenia i szczególne warunki celne w stosunku do części towarów. Mimo to nadal mowa o trzykrotnej podwyżce, z 10% obowiÄ…zujÄ…cych obecnie. Można jej uniknąć na drodze ustÄ™pstw, w tym zwiÄ™kszenia skali importu z USA do Unii Europejskiej o kolejne 100 mld dolarów. Efekt negocjacji poznamy najpóźniej 9 lipca, gdy nastÄ…pi odwieszenie naÅ‚ożonych na UE ceÅ‚ amerykaÅ„skich.
Co to znaczy dla Polski?
GÅ‚oÅ›no wyrażana sympatia polskich wÅ‚adz wobec USA nie przekÅ‚ada siÄ™ na zacieÅ›nianie wiÄ™zi gospodarczych - do tego kraju trafia 3,5% naszego eksportu. To jednak wartość bezpoÅ›rednia - z uwzglÄ™dnieniem transakcji poÅ›rednich mowa o aż 6%, wynikajÄ…cych z roli, którÄ… Polska odgrywa w europejskich Å‚aÅ„cuchach dostaw. DziÄ™ki temu USA jest drugim najważniejszym rynkiem zbytu dla polskich towarów po Niemczech.
- Gdy mowa o sektorach gospodarki, na cÅ‚ach najmocniej straci produkcja, motoryzacja, przemysÅ‚ farmaceutyczny oraz transport, który musi liczyć siÄ™ z ograniczeniem liczby zleceÅ„. Wraz ze zmniejszeniem eksportu do USA spadnie zapotrzebowanie na transport zarówno komponentów do produkcji towarów, jak i ich samych do docelowych hubów przeÅ‚adunkowych. W centrum naszych rozważaÅ„ znajduje siÄ™ transport samochodowy, ale w kontekÅ›cie eksportu do USA ogromnÄ… rolÄ™ odgrywa transport morski, któremu grożą jeszcze wiÄ™ksze straty – mówi JarosÅ‚aw RoÅ›licki, Dyrektor Sprzedaży Korporacyjnej w Transcash.eu.
Konsekwencje zwiększenia cła dla branży TSL
Transport, spedycja i logistyka sÄ… bardzo wrażliwe na każde perturbacje zwiÄ…zane z handlem miÄ™dzynarodowym, ponieważ sÄ… Å›ciÅ›le zaangażowane w jego przebieg. ZwiÄ™kszenie cÅ‚a przez Amerykanów może mieć realny wpÅ‚yw na spadek popytu na towary pochodzÄ…ce z Europy, co pociÄ…ga za sobÄ… zmniejszenie skali przewozów wykonywanych dla klientów, którzy eksportowali towary za ocean lub stanowili ogniwa poÅ›rednie w tym procesie.
- NaturalnÄ… konsekwencjÄ… dla branży bÄ™dÄ… też zakÅ‚ócenia w procesach dostaw, które ulegnÄ… reorganizacji w zwiÄ…zku z koniecznoÅ›ciÄ… poszukiwania nowych rynków zbytu i zmiany tras. To ogromne wyzwanie zwÅ‚aszcza dla spedytorów, którzy bÄ™dÄ… zmuszeni dostosować już istniejÄ…ce harmonogramy do nowych realiów, dbajÄ…c nie tylko o prawidÅ‚owy przebieg przewozów, ale też ich rentowność – mówi JarosÅ‚aw RoÅ›licki z Transcash.eu.
Wszystko to w oczywisty sposób przeÅ‚oży siÄ™ na kondycjÄ™ finansowÄ… firm z branży TSL i narazi je na straty, których skalÄ™ trudno przewidzieć. To wpÅ‚ywa na duży niepokój wÅ›ród przedstawicieli sektora, co pokazaÅ‚o badanie Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Zgodnie z nim ponad 40% polskich firm spodziewa siÄ™, że zmiana polityki celnej wywrze istotny wpÅ‚yw na ich dziaÅ‚alność, a najwiÄ™ksze obawy w tym wzglÄ™dzie wyraża wÅ‚aÅ›nie branża transportowa.
Jak zminimalizować skutki podwyżek cła?
Zwiększenie cła na towary importowane z UE do USA zostało czasowo zawieszone, ale nadmiernym optymizmem byłoby założenie, że do podwyżek nie dojdzie. Branża TSL powinna już teraz przygotować się na ten scenariusz, żeby odczuć jego skutki w jak najmniejszym stopniu.
- Kluczowe jest okreÅ›lenie skali zaangażowania w obsÅ‚ugÄ™ zamówieÅ„ eksportowanych do USA i poruszenie tematu ceÅ‚ z kontrahentami zwiÄ…zanymi z tym rynkiem. W obecnej sytuacji dalsza wspóÅ‚praca może wymagać renegocjacji umowy, co pozwoli zabezpieczyć nasze interesy na wypadek radykalnej zmiany polityki celnej. Zerwanie wspóÅ‚pracy na tym etapie byÅ‚oby wylaniem dziecka z kÄ…pielÄ…, ale warto zbadać tÄ™ kwestiÄ™ i przeanalizować, w jaki sposób może wpÅ‚ynąć na dalsze relacje biznesowe – radzi JarosÅ‚aw RoÅ›licki z Transcash.eu.
Zbyt duża zależność od transportu towarów trafiajÄ…cych na amerykaÅ„ski rynek w najbliższym czasie może okazać siÄ™ ryzykowna, wiÄ™c warto dążyć do wiÄ™kszej dywersyfikacji zleceÅ„. Dla lokalnych przewoźników i spedycji Europa pozostaje najbardziej stabilnym rynkiem, dlatego racjonalnym posuniÄ™ciem jest zwiÄ™kszenie wolumenu zleceÅ„ wykonywanych na kontynencie.
Sposobem na minimalizacjÄ™ strat jest też zwiÄ™kszenie efektywnoÅ›ci obecnej dziaÅ‚alnoÅ›ci, w czym może pomóc inwestycja w technologie. Zaawansowane systemy TMS, telematyka skupiona na redukcji zużycia paliwa i pustych przebiegów czy cyfrowe systemy obiegu dokumentów sprzyjajÄ… redukcji kosztów codziennej dziaÅ‚alnoÅ›ci i lepszemu wykorzystaniu posiadanych zasobów w celu maksymalizacji zysków.
Płynność finansowa buforem na trudne czasy
PożądanÄ… strategiÄ… w razie jakichkolwiek perturbacji ekonomicznych jest optymalizacja Å‚aÅ„cuchów dostaw, szczególnie istotna dla spedycji. Poszukiwanie oszczÄ™dnoÅ›ci i zwiÄ™kszenie efektywnoÅ›ci powinno być regułą w każdej firmie TSL, a ich rola roÅ›nie, gdy na horyzoncie pojawiajÄ… siÄ™ gospodarcze niepokoje. Jak przekonuje JarosÅ‚aw RoÅ›licki, podobnie dziaÅ‚a wzmacnianie pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej firmy, która może okazać siÄ™ kluczowa w wypadku nagÅ‚ego spadku liczby zleceÅ„.
- W takiej z pomocÄ… przychodzÄ… usÅ‚ugi finansowe oparte na faktoringu, które zapewniajÄ… staÅ‚y dopÅ‚yw Å›rodków na konto, a w przypadku eSkonta dla spedycji, możliwość opÅ‚acenia wspóÅ‚pracy z przewoźnikami bez siÄ™gania do wÅ‚asnej rezerwy finansowej – komentuje ekspert.
CÅ‚a odwetowe również wpÅ‚ynÄ… na branżę
Nie mniej ważny jest monitoring sytuacji i Å›ledzenie informacji pÅ‚ynÄ…cych zza oceanu. Ostatnie miesiÄ…ce pokazaÅ‚y, że sytuacja jest niezwykle dynamiczna, a kolejnÄ… zmianÄ™ stanowisk przynieść może wynik negocjacji celnych na linii UE-USA. Warto też mieć na uwadze rozwój sytuacji w zakresie ceÅ‚ odwetowych w wysokoÅ›ci 25%, które Unia Europejska naÅ‚ożyÅ‚a na część towarów importowanych z USA. Ich katalog na tÄ™ chwilÄ™ jest wÄ…ski (to m.in, jachty, soja czy drób), ale bÄ™dzie siÄ™ systematycznie poszerzaÅ‚, co również może mieć wpÅ‚yw na sektor TSL.
ŹródÅ‚o: Transcash / Gutpr